- Samarbete och nätverk, både inom och mellan huvudmän när det gäller jämnare elevsammansättning mellan skolor.
- Riktade insatser mot skolor med mindre gynnsamma förutsättningar när det gäller ekonomiska och personella resurser.
- Omorganisation av skolenheter, ombyggnation eller anläggning av nya skolor.
I grundskoleförvaltningens projektrapport, “Hantera segregationens effekter”, lyfter rapportförfattarna att lokaliseringen av skolplatser kan vara ett sätt att hantera effekterna av bostadssegregationen. Tidigare strategi för lokalplanering, att etablera högstadieskolor centralt i staden för att på så sätt skapa blandade elevgrupper och öka likvärdigheten, fungerar enligt rapporten inte. Rapporten föreslår istället att skolplatser ska etableras i områden som är relativt nära för stora delar av Malmös högstadieelever.
Det är alltså det som vi vill se inskrivet i utbyggnadsstrategin. På så sätt menar vi kan tydliggöra hur vi ska arbeta för att skolan ska bli den naturliga plats för integration som vi strävar efter.
Bifall motionen!