Hållbara transporter

 

Kommunen har både mandat och verktyg för att kunna erbjuda och utveckla staden, där infrastrukturen både underlättar för möten mellan dess invånare och binder samman staden genom dess fysiska skelett. En infrastruktur som prioriterar kollektivtrafik, cykelvägar och gågator och underlättar för hållbara transportsätt.

I Vänsterpartiets Malmö utgår vi ifrån vad som är bäst för det gemensamma/kollektivet här och nu men också för framtiden.

Vänsterpartiet vill förvärva centra, torg och fastigheter som förvaltas av riskkapitalister och slumvärdar…i våra eftersatta bostadsområden. Vi behöver göra prioriteringar som främjar en resursfördelning som är likvärdig för hela staden.

Staden bör och ska ta ett större ansvar för att utjämna skillnaderna i stadens offentliga rum, mellan attraktiva och eftersatta bostadsområden. Detta är nödvändigt för att systematiskt och långsiktigt kunna arbeta med attraktiviteten och tryggheten i de eftersatta områdena i staden. Staden behöver ta ledningen i att tillsammans med civilsamhällsaktörer och näringslivet åstadkomma en stad som förenar stadens olika delar och dess invånare i ett enat vi.

När infrastrukturen utvecklas och förändras är det viktigt att skapa förutsättningar för att omställningen kan vara en del i att stärka stadens ekosystem. Där stadens olika delar kommunicerar och stärker varandra, där stadens invånare på ett smidigt och behovsanpassat sätt kan röra sig mellan stadens olika bostadsområden och offentliga rum.

Under lång tid har de hårdgjorda ytorna brett ut sig på grönskans bekostnad. Vi behöver nu bli bättre på att systematisk prioritera satsningar som stärker stadens grönblå identitet. Vi behöver främja biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Politiken behöver bli bättre på att ta lärdomar av lyckade satsningar som ekostaden Augustenborg, Bo01, västra hamnen.

Låt våra prioriteringar vara budbärare för våra visionär

 

 

Foto Emmalisa Pauly

Kopiera länk