Vi behöver ingen ny flygplats

Vi instämmer med alla de invändningar som lyfts mot denna motion men vill betona ytterligare några aspekter, kopplade till ett tydligt rättviseperspektiv, som även de talar emot förslaget. Syftet med motionen är ju att vi ska kunna flyga hållbarare och minska utsläppen, men vilka är det då som flyger? Endast 2 procent av  världsbefolkningen flyger varje år medan 1 procent av världens befolkning står för mer än hälften av de totala koldioxidutsläppen från passagerarflyg. Och trots att mindre än hälften av vår befolkning flyger per år släpper vi ut än fem gånger så mycket CO2 som det globala genomsnittet. Det innebär ett utsläpp på cirka 1 ton per person och år (motsvarar ungefär en flygresa till södra Spanien)  Människor med egna flygplan (privatjet) står bakom utsläpp om 7 500 ton koldioxid per ägare och år.  Och flygandet ökar!

Ytterligare en flygplats skulle leda till ännu mer flygande och ännu högre utsläpp eftersom fossilfria flygplan ännu inte finns på marknaden! Enligt forskningen kommer sådana flygplan inte heller att kunna marknadsföras inom de närmaste 15-20 åren och osäkerheten kring flyg kostnaderna är hög. Visserligen planeras en fabrik för elflygplan i Göteborg med leverans av ett första plan 2028, och plats för 30 passagerare. Så vilka gynnar detta?

Och var skulle denna flygplats ligga? Mark har vi inget överflöd av och varför inte ställa om Skurup i så fall, när sådana plan väl finns tillgängliga och kostnaderna är kända?  Det vore troligen billigare och enklare.

För det  är inte enkelt att ställa om till fossilfritt flyg och klimatet kan inte vänta, vi har helt enkelt  inte den tiden!

Vänsterpartiet anser att vi istället borde satsa på tågtrafik och göra som Tyskland. Där infördes förra året ett tågkort som kostade 9 euro och i år 49 euro, dvs ca 500 sek. Även Frankrike planerar något liknande i år.

Enligt det tyska kollektivtrafikförbundet beräknas tågresandet ha lett till en minskning av koldioxidutsläppen med 1,8 miljoner ton under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Tyska politiker har efteråt kallat satsningen för ”den största framgången för kollektivtrafik i Tysklands historia”.

Det är klimatsmart, det kan göras NU och det gynnar många fler, så avslag på motionen!

 

Foto Emmalisa Pauly

Kopiera länk