Äntligen, egna lokaler!

Äntligen!

Äntligen föreslås att vi köper de lokaler Malmö stad behöver! – allt enligt kommunens nya policy för lokalförsörjning.

Kommunal verksamhet har ofta speciella behov och förutsättningar vad gäller lokaler, men lokaler på hyresmarknaden har hyressättning enligt marknadsprinciper. Fastighetsägare kan alltså begära mycket höga hyreshöjningar, något som Malmö stad många gånger fått erfara.

Kommunens verksamheter har åtskilliga gånger fått stora kostnadsökningar när verksamheter omförhandlat kontrakt. Valet har varit att stanna kvar och betala, eller flytta.

Vänsterpartiet anser därför att kommunal verksamhet i normalfallet skall bedrivas i lokaler som kommunen själv äger. Det ger bäst förutsättningar för förvaltningarna och är absolut mest ekonomiskt. Nu har vi också en lokalförsörjningspolicy som stödjer detta.

Vänsterpartiet yrkar bifall till förslaget att Malmö stad köper fastigheterna Malmö Stettin 13 och 18, att de ska förvaltas av servicenämnden, så att arbetsmarknads- och socialnämnden kan hyra dem för sina behov.

Däremot i nästa ärende som ett hyresavtal för nya lokaler till Hjälpmedelscentrum var detta bortglömt. Vänsterpartiet anser att kommunal verksamhet normalt skall bedrivas i lokaler som kommunen själv äger. Att kommunen äger sina lokaler ger bäst förutsättningar för verksamheterna och är det mest ekonomiska. I förra ärendet köpte vi, men i detta föreslås att vi skall hyra lokaler.

Malmö stads nya policy för lokalförsörjning säger att beslut om att äga eller hyra in verksamhetslokaler från extern hyresvärd, ska utgå ifrån det alternativ som ger störst kommunnytta och resurseffektivitet under hela den tid som lokalen bedöms behövas.

Någon beräkning av vad som ger mest kommunnytta och resurseffektivitet finns inte att se i detta ärende. Förslaget att hyra lokaler till Hjälpmedelscentralen bryter mot policyn för lokalförsörjning och riskerar att ge funktionsstödsförvaltningen stora hyreshöjningar i framtiden och nya ekonomiska problem.

Vänsterpartiet yrkar därför avslag till kommunstyrelsens förslag och yrkar istället att kommunfullmäktige ska uppmana funktionsstödsnämnden att, genom stadsfastigheter, uppföra och förvalta en ny byggnad i Malmö stads regi i vilken Hjälpmedelscentrums verksamhet kan bedrivas.

Foto Emmalisa Pauly