VI vill ha bättre LSS-bostäder

Redan när detta ärende var uppe sist förklarade Vänsterpartiet sin syn på BoDa-konceptet på en övergripande nivå och jag vill igen påpeka att vi i Vänsterpartiet är väl medvetna om att föreslagna konceptet i nuläget berör på individnivå.

Vi anser att detta är ett principiellt beslut. För att vi som kommun ska kunna säga att vi står bakom LSS grundprinciper om delaktighet och inflytande så ville vi att funktionsrättsorganisationerna skulle få yttra sig. Det har gjorts förr, det kan göras nu. Men det ville inte den styrande minoriteten och här vill jag särskilt rikta mig mot Socialdemokraterna. Jag undrar hur ni tänker kring solidaritetsbegreppet i förhållande till LSS? Varför är det orimligt att personer med normbrytande funktionalitet skulle få yttra sig om hur de vill bo och leva? Innan vi i Vänsterpartiet tog slutlig ställning till BoDa-konceptet ville vi veta hur den tilltänkta målgruppen tänker. Men var är er politiska vilja?

Avslutningsvis vill Vänsterpartiet påpeka att den utformning som föreslås, även utan BoDa-konceptet, på LSS-boendet Käglinge 11:3 inte är något som vi i Vänsterpartiet kan ställa oss bakom utifrån att vi vill värna den lilla gruppens princip; speciellt med tanke på den målgrupp som gruppbostaden planeras för. Jag yrkar därför i första bifall till moderaternas återremissyrkande för att se om det kan bli en majoritetsåterremiss och i andra hand avslag på ärendet i sin helhet.