Bättre personalpolitik

Redovisningen av åtgärder för att minska personalomsättningen inom hälsa, vård och omsorgs- och funktionsstödsförvaltningarna visar att mycket finns kvar att göra. Personalomsättningen är fortsatt hög inom många yrken – stödpedagoger, stödassistenter, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, vårdbiträden, undersköterskor och sjuksköterskor ligger alla på en för hög nivå – eller mycket för hög nivå.

Det saknas undersköterskors och sjuksköterskor – inte för att de inte finns – utan för att de väljer att jobba med annat. Malmö stad erbjuder dåliga arbetsförhållanden med osäkerhet och dålig kontinuitet, vi erbjuder för dåliga arbetstider och för dålig lön.

Allt detta går att ändra!

Vi kan erbjuda goda arbetsförhållanden, där man har tillräckliga resurser för att kunna göra ett bra jobb, med tillräcklig bemanning, utan minutscheman och resursmodeller, där personalen är med och styr verksamheten och själva planerar sitt arbete. Vi kan erbjuda utbildning, högre löner och vi kan förkorta arbetstiden. Men det är bara möjligt om vi tar fram de resurser som behövs.

Kompetensförsörjningen är avgörande för att vi ska kunna ha bra äldreomsorg och LSS. Vi har inte råd att fortsätta att underfinansiera verksamheterna. Vänsterpartiet är berett att ta fram de resurser som behövs.

Med ött förutsättningar och rätt lön så blir yrkena inom äldreomsorg och LSS attraktiva och vi minskar personalomsättningen. Det är dags att gå från applåder och istället ta fram de resurser som krävs!

Foto Emmalisa Pauly