Politisk feghet

Styret tillsatte för några år sedan en tillväxtkommission, den sakande kompetens om miljö- och klimatfrågor. Inga fackliga företrädare var med i kommissionen trots att de ska arbeta med arbetsmarknadsfrågor.

Denna kommission med ensidigt borgerliga värderingar fick ett uppdrag som nu visat sig helt bortkastat om vi ska bygga ett hållbart arbetarvänligt samhälle.

Själva namnet är i sig fel, vi i den rika delen av världen måste sluta med materiell tillväxt för att leva inom vår gemensamma jordklots miljögränser.

Arbete ska i det framtida samhället gynna arbete som möjliggör en omställning av samhället. Denna kommission har inte en enda lösning på dessa livsavgörande frågor.

Styret tar inte ansvar för rapportens förslag, när man föreslår att rapportens förslag i relevanta delar ska beaktas. Vad är relevant och för vem?

Är det relevant att ändra hur lägenheterna fördelas i BoPlats Syd eller inte? Är det relevant att Malmö stad stödjer start-up företag inom gig-ekonomin. Det är inte hållbara arbeten, att Socialdemokraterna vill stödja detta är obegripligt. Vi ser nu en arbetsmarknad där de anställdas utnyttjas alltmer brutalt. Att då följa råd från en kommission som bara har de borgerliga värderingarna för ögonen är obegripligt. Nu i ett politiskt läge där vänstern och de gröna växer så är denna kommissionsrapport bara att kasta i papperskorgen.