Bättre kollektivtrafik
Om Malmös ska nå sina klimat- och miljömål måste all planering ta avstamp i en målbild som prioriterar välbefinnande och jämställdhet framför ohållbar ekonomisk tillväxt och individuella transporter. Ett förhållningssätt helt i linje med det Klimat Rådslaget använde, där det utgick från
en gemensamt framtaget vision om hur Malmö borde vara 2040.
En del i det föreslagna objekts godkännandet är att just att utveckla en attraktivare stadsmiljö genom mer grönska och ekosystemtjänster samt att behålla god framkomlighet för kollektivtrafiken, förbättra resande med cykel, kollektivtrafik och gång. Dessutom kostar det, som vi ser, inte mycket att genomföra sådan satsning på minskade utsläpp jämfört med andra förslag som är på tapeten idag.
Svenska forskare är överens om att bilismen måste minska kraftigt för miljöns och klimatets skull. Men trafiken planeras tyvärr fortfarande med bilen som utgångspunkt och mer hållbara trafikslag oftast får anpassa sig till bilens framkomlighet.
En forskare från Lunds universitet som just doktorerat i mobilitet kommer fram till att: ”Vår föreställning om bilens nödvändighet är så djupt rotad så att vi knappt är medvetna om det. Den styr vår uppfattning om tid, rum, säkerhet, smidighet och bekvämlighet.”
Detta måste vi ändra på om vi ska uppnå våra mål! Vi ser det föreslagna objekts godkännandet som ett litet steg mot en sådan förändring och yrkar därför bifall!
Gunilla Ryd (V)
Foto: Emmalisa Pauly