Miljön behöver fler åtgärder

Vi kan läsa i Miljöredovisningen hur växthusgasutsläppen under de senaste åren varit högre än vad stadens koldioxidbudget föreskriver och med nuvarande utsläppstakt kommer budgetutrymmet att ta slut redan 2028. Till detta kommer den nuvarande regeringens beslut att sänka reduktionsplikten
vilket innebär att utsläppen från transportsektorn kommer att öka. För att nå stadens mål behöver vi en minskningstakt på 7% årligen, den bara var 1% 2023. Malmö måste således göra mycket mer!
Enligt Miljöbarometern ser vi också att årsmedelhalterna av koldioxid ökar i Malmö, år för år, precis som de gör globalt. Halterna av koldioxid var redan 2023 de högsta som uppmätts. Så kan vi inte fortsätta!
Om Malmö även i framtiden vill vara en föregångare vad gäller klimat och miljö krävs det krafttag för att minska stadens utsläpp! Vi måste framförallt prioritera de förebyggande åtgärderna, de som minskar våra utsläpp, annars tvingas staden ta till dyra, kompenserande åtgärder för
att öka takten och nå målen.
Utsläppen är delvis kopplade till ökat flygande och bilresande, så vi tycks inte vara på väg mot en hållbar mobilitet! Men vet vi nu att TROMPen kommer inom kort, vi har alltså möjlighet att göra slag i saken. Vi kan kraftigt minska biltrafiken för att göra Malmö till en bilsnål stad,
vi har rådigheten. På så sätt kan vi reducera bullernivåer och luftföroreningar, samtidigt som stora ytor kan frigöras för rekreation och gröna ytor. Vi ser fram emot en sådan politik.
Gunilla Ryd (V)
Foto: Emmalisa Pauly