Vänsterpartistiska politiker

Vänsterpartiet är ett demokratiskt parti, utan toppstyrning. Hos oss har medlemmarna inflytande på allt från organisation till politik.

Vänsterpartister strävar efter att låta rörelsernas röster höras i parlamenten. Vi är mot höga politikerlöner och maktkoncentration samt arbetar för att rotera på uppdragen, så att ingen sitter för länge på en post.

Vänsterpartiet ser inte politiska heltidsuppdrag som arbeten, utan som tillfälliga förtroendeuppdrag. De som har politiska uppdrag ska föregå med gott exempel och inte skärma sig från befolkningen med höga löner och vidlyftig representation. I Vänsterpartiet delar vi därför på uppdrag, lön och makt.

De som arbetar hos oss tjänar ungefär lika mycket, oavsett om man är riksdagsledamot, kommunalråd, ombudsman eller politisk sekreterare. Alla våra parlamentariker betalar partiskatt på sina arvoden, de pengarna används till politisk verksamhet och att sprida vårt politiska budskap.

Vi har en alkoholpolicy som säger att vi inte dricker alkohol betald av skattebetalarnas pengar.

Vänsterpartister är pålitliga och står upp för våra värderingar, vi vänder inte kappan efter vinden.

Foto: Emmalisa Pauly