Uttalande från V Malmös styrelse

Stöduttalande för Orwa Kadoura

Vänsterpartiet Malmö fick igår besked om att vår vice ordförande Orwa Kadoura valt att lämna Vänsterpartiet och sina uppdrag i partiföreningen. Det är med stor sorg och frustration vi tar emot beskedet då Orwa är en viktig del av vår organisation och rörelse. Vänsterpartiet Malmö har en förhoppning att Orwas utträde blir kortvarigt och att han återkommer till partiet snart.

Israels hänsynslösa utrensning och mördande i Gaza har snart pågått ett år. I dagarna har Israel också eskalerat kriget med att utföra terroristattacker i Libanon. Att partiet i detta läge förlorar en av våra mest aktiva Palestina-aktivister är en enorm förlust. Orwa är en outtröttlig kamrat som varje vecka demonstrerar för fred och frihet för Palestina. Han har bidragit enormt till organiseringen av vår partiförening, skapat legitimitet och jobbat för att stödja grupper och utskott. Orwa har varit en viktig kanal för Arabiska Vänstern och representerar röster som annars har långt till den svenska politiken. Vänsterpartiet Malmö är en del av Malmös Palestina-rörelse och vi kommer att intensifiera vårt arbete mot folkmordet i Gaza. Vi räknar med att vårt samarbete med Orwa kommer att fortsätta i andra former.

Den mediala granskningen har varit påfrestande och vi har stor förståelse för att en människa inte klarar av hur mycket som helst. Vänsterpartiet Malmö har försökt stödja Orwa men upplever att vi har motarbetats av partiet centralt; pressen på Orwa har snarare ökat än minskat. I dialogen med partikansliet har inte heller våra önskemål om att vårda Palestinarörelsen, samt vår kunskap om rörelsebyggande tagits i beaktning. I försök att tillgodose medias krav har man tappat viktiga ideologiska perspektiv som har skadat vårt parti. Vi tycker att partikansliet, med felaktiga påståenden och bristande kunskap i Palestina-frågan har undergrävt det viktiga arbete som våra parlamentariker gör för att lyfta frågan i riksdagen, EU-parlamentet och i andra viktiga forum.

Media har anklagat Orwa för att vara terrorkramare och judehatare. Detta är så fel det bara kan bli. Orwa är en varm person som månar om alla människors välbefinnande. Han har bett om ursäkt och gjort det han kan för att rätta till misstag han begått. Att media har fortsatt att jaga Vänsterpartiet och Orwa tyder på en medialogik som struntar i antisemitism, utan istället hänfaller åt islamofobi och övergranskning av araber. Orwa är en aktivist som kombinerar engagemang och politisk skärpa med en personlig koppling till Palestina. Att en person som Orwa inte kan vara kvar i vårt parti är inte bara en förlust för vår partiförening, för Orwa som person, utan också för demokratin.

Orwa har styrelsens fulla stöd och vi är många som sörjer hans beslut att avgå.

Just nu svarar vi inte på frågor från media om detta.