Minska utsläppen

En Klimat- eller CO2 budget ska beskriva, styra och följa upp utsläppsminskningar för att tydliggöra om rätt tempo hålls. I 2019 års budget finns ett uppdrag att utreda möjligheten för en sådan budget. Alla remissinstanser anser att tanken är god.

Miljönämnden avslog Vänsterpartiets motion men arbetet har fortsatt och nu finns det trots allt en sådan budget, kopplad till utsläppen inom kommungränsen. Enligt denna får staden och alla dess verksamheter släppa ut ytterligare 6604 tusen ton koldioxidekvivalenter fram till 2030 om Malmö fortfarande ska ligga inom 1,5 gradersmålet. Det är just takten i utsläppsminskningar som tydliggörs. Och vi kan se att den måste alltså vara 7% varje år från 2021 och fram till målet.

I den första utvärderingen av denna budget kan vi se att för de fem senaste åren, från 2016 till 2020, har Malmö stads territoriella växthusgasutsläpp minskat med i snitt 6 procent per år. Så den befintliga takten för utsläppsminskningar måste öka nu, eftersom varje år som går till spillo innebär för höga utsläpp och behov av en ännu högre takt under kommande år.

Vi ser i denna budget att energisektorn står för större delen av minskningen, transporter och byggnader har däremot stått mer eller mindre stilla sedan 2016. Detta pekar på att vi måste bygga mer energieffektivt, med klimatsmarta material, minska transportsektorns utsläpp och dessutom förändra våra konsumtionsmönster.

Inom Klimatomställning Malmö har det ingått att utreda hur en klimat- eller koldioxid budget skulle kunna komplementera de metoder som redan används. Enligt Stadskontoret bör ett beslut om att ta fram en koldioxidbudget avvakta utfallet av det pågående arbetet som görs inom Klimatomställning Malmö och anser därmed motionen besvarad. Men behöver vi utreda mer? Detta är ju ett styrmedel och utan styrning så sker inget. Vart år som går är förlorad tid.

Foto: Emmalisa Pauly