Medlemsmöte

Till medlemsmötet 21/11: Politisk koordinator och Arbetslaget 2.0

Läs inför medlemsmötet 21/11. Vi ses kl 18.00 på Kvarnby folkhögskola, Scheelegatan 7.

Politisk koordinator och ”Arbetslag 2.0”

Inledning
Vänsterpartiet i Malmö har aldrig varit så stort som nu.
I årets val nådde vi det bästa valresultatet någonsin, runt 14% i de olika valen. Var sjunde röstberättigad Malmöbo röstade på Vänsterpartiet!
Vi har aldrig haft så många medlemmar som nu, fler än 2 500 personer. Vi är Vänsterpartiets största partiförening.
Och vi vill växa ännu mer!

Malmövänsterns verksamhet och politik bygger på och förutsätter att våra medlemmar är aktiva och engagerade. Att vi året runt och under alla år syns runt om i Malmö. Att vi kontinuerligt deltar i politiska aktiviteter som vi själva eller andra vänsterorganisationer arrangerar. Att vi ständigt bedriver politiskt arbete.
Det är genom våra medlemmar vi organiserar oss i arbetsgrupper och utskott och i stadsdelsföreningar. Det är genom våra medlemmar som våra politiskt förtroendevalda utses, det därifrån vi tillsätter V Malmös styrelse och utser representanter till distrikts- och partistyrelse.
Vi älskar det uppdraget!

Utveckling
Men. Att växa och ständigt bli större ställer hela tiden nya krav och nytt ansvar samtidigt som nya skyldigheter skapas.
De senaste årens verksamhet i V Malmö har präglats av pandemin. Vi lyckades ändå att i år genomföra den största 1 maj-demonstrationen på många år, kanske den största någonsin. Och vi har genomfört en fantastisk valrörelse. Men det har kostat på.
Våra anställda har gjort – och gör – heroiska insatser. Styrelserna de senaste åren liksom många aktivister har varit extremt belastade.
Behovet av kontinuitet på expeditionen i Vänsterns hus är tydlig och uppenbar. Medlemmar, sympatisörer och intresserade ska alltid kunna nå oss.
För drygt två år sedan tillsattes en Föreningssekreterare, den enda fasta tjänst som vi har. Övriga i arbetslaget tillsätts per mandatperiod, idag två politiska sekreterare. Med ett par tusen medlemmar, som ständigt blir fler, räcker det inte för att genomföra den verksamhet och de aktiviteter vi vill och ska ha.

För att åter bli en organisation där vi aktiverar och engagerar behöver vi re-organisera oss.
Efter pandemin och en intensiv valrörelse behöver vi förnya våra relationer och det direkta kontaktarbetet med våra medlemmar på ett strukturerat och organiserat sätt. Flera uppgifter är angelägna och till dels akuta:
Återskapa stadsdelsgrupperna och/eller att skapa nya geografiska konstellationer
Stöd för kontinuerlig verksamhet
Återaktivera arbetsgrupper och utskott
Starta fler fungerande arbetsgrupper och utskott
Stöd för kontinuerlig verksamhet
Skapa nya och fler förutsättningar för politiska diskussioner och öka den politiska kompetensen
Initiera kampanjer och aktiviteter som involverar fler medlemmar i planering och genomförande

Allt detta i syfte att växa ytterligare. Att bli ännu fler aktiva medlemmar. Att vid nästa valrörelse inte bara få fler röster, det är Malmövänstern som andra partier då ska vända sig till för att be om samverkan.
För att nå dit krävs direktkontakt med Malmövänsterns alla medlemmar genom ett systematiskt arbete där identifiering av nya ledare, fler organisatörer och aktivister prioriteras.
Att tillsätta en ny tjänst som ”Politisk koordinator” ger de förutsättningarna.
Arbetslag
Nuvarande arbetslag har till uppgift att tillsammans med styrelsen organisera och utveckla partiföreningens verksamhet och består av tre heltidsanställda, vid sidan om två kommunalråd:
Föreningssekreterare
tillsvidare-anställning, finansieras helt av V Malmö
ansvar för ”front-desk”
ansvar för medlemshantering
ansvar för ekonomihantering och administration
ansvar för post och diarie mm

Politisk sekreterare, inriktning organisation
förtroendeuppdrag per mandatperiod, finansieras delvis av V Malmö
ansvar för utåtriktade arrangemang
ansvar för kampanjer
ansvar för relationer med externa organisationer
ansvar för utlåning av material mm

Politisk sekreterare, inriktning kommunikation
förtroendeuppdrag per mandatperiod, finansieras delvis av V Malmö
ansvar för extern kommunikation
ansvar för intern kommunikation
ansvar för malmo.vansterpartiet.se
ansvar för sociala medier
samverkan med ”Stadshuset”
mm

Politisk koordinator
Utöver ovanstående tre anställda föreslås att en ”Politisk koordinator” tillsätts, som en projektanställning under tre år. En person med fokuserat ansvar på att utveckla organisationen Vänsterpartiet Malmö.
ansvar för direkt kontaktarbete med medlemmarna
ansvar för att återskapa stadsdelsgrupper och/eller nya geografiska konstellationer
ansvar för att återaktivera och starta fler arbetsgrupper och utskott
ansvar för att skapa strukturer för stöd för kontinuerlig verksamhet i grupper och utskott
ansvar för att initiera kampanjer och aktiviteter som involverar fler medlemmar

Finansiering
Valresultatet ger oss, jämfört med tidigare år, ca 330 tkr i ytterligare kommunalt partistöd.
Dessutom kommer en nästan fördubbling av antalet nämndsledamöter o dyl att ge ett betydande tillskott i partiskatt, i årets budget beräknat till 250 000 kr. Beräknad ökning kommande år ca 100 000 kr, vilket är lågt räknat.

V Malmö avsätter varje år 600 000 kr till valfonden. Uttag för valrörelsen 2022 sattes till 2,5 milj kr, varav ca 2 milj kr 2022. Kvar i valfonden finns ca 600 tkr.
Utöver valfonden har V Malmö ett räntekonto i SBAB som vid ingången till 2022 noterades till ca 3,5 milj kr.

Grundlön för våra anställda är enligt kollektivavtal 30 528 kr/månad, med sociala avgifter mm en kostnad på drygt 40 000 kr/månad.
Total kostnad för en anställning ca 480 tkr/år.
Ökade intäkter enligt ovan 330 tkr + 100 tkr => 430 tkr.
Differens ca 50 tkr/år.

Summering
För att åter bli en organisation där vi aktiverar och engagerar alla våra medlemmar måste vi reorganisera oss. Vi måste förnya våra relationer och det direkta kontaktarbetet med våra medlemmar på ett strukturerat och organiserat sätt.
En projektanställning inrättas under tre år med start i januari 2023, med fokuserat ansvar på att utveckla organisationen V Malmö.
”Finansiering” av projektanställningen görs genom att använda ökat kommunalt partistöd och ökade intäkter för partiskatt samt vid behov minska avsättningen till räntekonto i SBAB.

November 2022
Arbetsutskottet, styrelsen för V Malmö