Rådighet över omställningen
Det har gått runt 8 år sedan jag först hörde ordet TROMP men visste då inte vad det var. Nu vet jag lite mer och ser förväntansfullt framemot den slutgiltiga policyn.
Även om vi är överens om mycket så vill vi inte att staden fortsätter bygga flerfiliga, dyra vägar för bilarna, och underlättar för fordonstrafiken. Vi anser att styret tar alltför stor hänsyn till bilisterna och saknar modet att gå hela vägen, det räcker inte med nästan bilfritt och lite bredare cykelvägar. Så når vi inte målen!
Vi har istället föreslagit en införa en “cirkulationsplan”, ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att stoppa genomfartstrafiken. Vi förstår att den måste anpassas till Malmös speciella geografi och resande. Men de försök som gjorts i andra städer, inklusive i Malmö, visar att majoriteten av invånarna är positiva till att ta bort bilarna, och det finns även ett flertal byggherrar som är det liksom näringslivet. Som Klimat Rådslaget uttryckte det: staden ska planeras för människorna, inte för bilarna.
Vi vill också satsa på bättre och billigare kollektivtrafik, i likhet med Klimat Rådslaget, och vi vill se en kraftigt subventionerad kollektivtrafik med visionen att införa en nolltaxa om utfallet blir positivt. Och ett sommarkort året om!
I Malmö ska cykeln vara det snabbaste, säkraste och bekvämaste fordonet och 60% av alla ska cykla, till arbetet, till skolan 2030. Är det tryggt för barnen så är även vuxna trygga. Men det kräver också att vi bygger ut och förbättrar cykel infrastrukturen, (något vi tidigare motionerat om) dvs bredare, enkelriktade cykelbanor med tydligare skyltning. Säkrare cykelparkeringar och laddskåp för elcykelbatterier skulle också underlätta att målen uppnås, som t.ex den typ av cykelgarage som nu finns i Kronprinsen.
Vi saknar också ett rättviseperspektiv i resonemanget. Att inte minska privatbilismen kräver ökad elektrifiering för att uppnå våra utsläppsmål. Det slår hårt mot de ekonomiskt mest svaga grupperna. Ska staden endast tillåta höginkomsttagare att trafikera stadens gator med bil?
Det vill inte Vänsterpartiet!
Vi ser detta som vägen framåt för att undvika ökade partikel- halter, sämre luftkvalitet, högre bullernivåer i staden och för att få plats med den alltmer nödvändiga grönskan. Det är att ställa om!
Vi anser därför att det behövs en buffert för kontinuitet och förstärkning av externfinansierade projekt och vi vill satsa mer resurser på miljön, på omställningen, inte på tillväxten! Vi måste ha rådighet över omställningen!
Gunilla Ryd (V)