Förskola

Malmös barn behöver en ny politik

Vi har i veckan läst resultatet för Malmös skolor för detta läsår. Vare sig det går några procent upp eller ner så är det allvarliga i redovisningen att klasskillnaderna i Malmö tydliggörs. Vi ser att skillnaden mellan skolor är klassbaserat. Rektorer kommenterar att det finns ett direkt samband mellan föräldrarnas utbildningsbakgrund och stabiliteten på en skola.

Vi kan inte fortsätta med ett skolsystem där privata vinstintressen och marknadsskolan får fortsätta. En skola där alla ska välja, det leder till ökad segregation och ett förstärkt klassamhälle. Mycket av detta måste förändras nationellt men Malmö kan dra sitt strå till stacken.

Vi behöver inte göra alla de fel som Socialdemokraterna och Liberalerna gjort den senaste mandatperioden. Skolval förstärker segregationen och ni har valt att förstärka skolvalet i Malmö när motsatsen behövs. Det är en skam. Vi måste ha en ny skolpolitik i Malmö efter valet.

Vänsterpartiet är beredda att ingå i ett nytt styre efter valet, men det ska då innehålla förbättringar för Malmös alla barn.

Alla borgerliga partier som presenterat budgetförslag idag, gör kraftiga nedskärningar på skolan. Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet säger inte vad de vill. Kvar finns Vänsterpartiet som enda parti som garanterar mer resurser till skolan. För alla våra Malmöbarns skull är det alltså självklart att rösta på Vänsterpartiet, den enda garanten för barnens framtid.

Foto: Emmalisa Pauly