Skip to main content

Malmövänstern ska frysa hyran!

Malmö är vårt hem. Boendet ska vara en trygg plats, en plats för liv och lek, där du får vila ut efter dagens slit. Men för allt fler är det en plats av oro att inte kunna betala hyran.

De senaste åren har hyran höjts med 15 %

Högerregeringen vill införa marknadshyra och MKB fortsätter att höja hyrorna trots att de går med miljonvinster. De senaste åren har hyrorna höjts med 15 % i Malmö. Detta trots att maten och elen är dyrare, och lönerna inte stiger. Samtidigt plockar MKB – som är en allmännytta – ut miljonvinster. MKB ska verka i allmänhetens intresse och drivas utan vinstkrav. MKB behöver inte ta ut den vinst som privata bostadsbolag har som mål. Den vinst MKB gör ska användas till bättre bostäder för MKBs hyresgäster.

Malmövänstern ska frysa hyran

MKB är Malmös kommunala bostadsbolag och ägs av oss, av Malmöborna. Vänsterpartiet tycker att MKB ska bygga bra lägenheter som vi har råd att bo i, och hålla nere hyrorna. Och efter det ska MKB få tydliga riktlinjer om att hålla hyreshöjningarna låga kommande år. Det är viktigt att MKB har en god ekonomi för att fortsätta bygga bra och billiga bostäder i Malmö, men inte på bekostnad av oss hyresgäster. Frysta hyror hos MKB kommer göra det svårare för andra hyresvärdar att fortsätta sina rekordhöjningar.

Att höja hyran är alltså ingen naturlag. Om Vänsterpartiet fick styra i Malmö skulle vi stoppa hyreshöjningarna och frysa hyran! I vårt förslag till budget för 2026 finns förslaget om att MKB ska frysa hyran under 2026, samt bygga fler lägenheter. I Malmö styr idag istället Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet.

Vänsterpartiet ska frysa hyrorna och bygga fler billiga hyresrätter med ren energi. I Malmö ska alla ha råd att bo och leva på en vanlig lön. För det är Malmö som det ska va’!

Läs mer om vår bostadspolitik i Malmö här.

Artiklar:

Frys hyran i sociala medier: