Satsa på personalen

Många yrken inom kommunen har dåliga villkor, dålig bemanning, stress, visstidsanställning och ger dålig lön. De sämsta arbetsförhållandena finns i kvinnodominerade yrken. Vänsterpartiet vill ändra på detta!

Det behövs mer personal inom vård och omsorg, LSS, socialtjänst, förskola och skola. På så sätt kan stressen minska och återhämtning på arbetstid bli möjlig. Heltid med fast anställning skall vara norm. Scheman med delade turer ska bort. Vänsterpartiet kräver att Malmö stad slutar använda anställningsformerna “allmän visstid” och “särskild visstid”, en visstidsanställning ska alltid kunna motiveras.

En arbetstidsförkortning behöver påbörjas. Målet är sex timmars arbetsdag – 30-timmarsvecka med bibehållen lön.

Kvinnors arbete undervärderas idag systematiskt. Arbetsskor och arbetskläder skall tillhandahållas på arbetsplatsen. Lönerna inom kvinnodominerade yrken måste höjas. Samtidigt föreslår Vänsterpartiet att de högsta politikerlönerna sänks radikalt, från över 80 000 kr i månaden idag till hälften.

Många yrken i kommunen har potential att bli eftertraktade och ge hög status. Med rätt resurser och trygga arbetsvillkor kan Malmö stads arbetsplatser bli föredömen. Vänsterpartiet föreslår att kommunen garanterar anställning efter genomgången utbildning till ett bristyrke. Personal skall ges fortbildning för att kunna utvecklas väl i sina yrken. Det behövs en strategi för detta. Personalen skall ges inflytande och kontroll över sitt arbete. På så sätt kan Malmö stad bli en bra arbetsgivare.

Arbete är en rättigheter!

För övrigt så måste pensionerna höjas!

Bifall till Vänsterpartiets reservation i kommunstyrelsen om att budgeten i höst inte ska innehålla några nedskärningar. Budgeten ska istället innehålla satsningar på välfärden och personalen.

Foto: Emmalisa Pauly