Kommunal företagshälsovård

Vänsterpartiet anser att välfärden inte skall drivas med vinstintresse – Detta gäller även företagshälsovården!

När Malmö stad idag upphandlar företagshälsovård från privata aktiebolag så innebär det att en del av de pengar, som borde gå till att förbättra arbetsmiljön och personalens hälsa, istället går till vinst i privata bolag. Skälen som Socialdemokraterna lyfter fram för att fortsätta med detta är att kommunen skulle sakna kompetens och att man hoppas på att privata företag skulle vara mer oberoende – Men det stämmer inte!

Malmö stad, Sveriges tredje största kommun, har alla förutsättningar att bygga upp en oberoende företagshälsovård med den högsta kompetensen. Utan vinstintresse kan en kommunal företagshälsovård ha som främsta mål att bidra till en så god arbetsmiljö och så god hälsa för personalen som möjligt – Vi kallar det en Kommunhälsa.

En egen företagshälsovård kan ha hög kontinuitet och god kännedom om Malmö stads arbetsplatser, vilket är till hjälp vid rehabilitering och gör det lättare att hitta omplacering när så behövs på andra arbetsplatser inom kommunen.

En Kommunhälsa behöver inte bara fokusera på individens fysiska eller psykiska ohälsa, utan kan arbeta hälsofrämjande och förebyggande på såväl individ, grupp som organisationsnivå, samt vara ett stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Uppdraget behöver vara att jobba strategiskt och långsiktigt för ett hälsosamt arbetsliv i Malmö stad.

De anställda är Malmö stads främsta resurs. Arbetsförhållandena för personal behöver förbättras. En Kommunhälsa kan bli ett viktigt verktyg för att förbättra arbetsförhållandena.

En företagshälsovård i egen regi är därtill ekonomiskt fördelaktigt då ingen vinst till aktieägare behöver bekostas. Verksamheten skall endast ha de anställdas bästa för ögonen.

Bifall till motionen Skapa en kommunhälsa!

Foto: Emmalisa Pauly