Rättvis ekonomi

Återigen står vi här med ett prognostiserat resultat för kommunen på 1,3 miljarder kronor.

Samtidigt har vi en situation där vanliga Malmöbor lever under pressade ekonomiska förhållanden. De senaste årens pandemi, krig i vårt närområde och energikris har skapat en situation med högre priser och kostnader för att leva. Malmö ligger redan i topp när det gäller barnfattigdom, vi kan bara ana vad detta kommer göra med ojämlikheten i vår stad.

Vi i Vänsterpartiet har under mandatperioden och det senaste året lagt flera förslag för att öka jämlikheten. Vi har föreslagit alltifrån att minska skolsegregationen, införa frukost på skolor för våra barn till att kompensera för karensdagar vid sjukdom. Vi har föreslagit utökat stöd till föreningslivet, satsningar på mötesplatser och fältarbetare istället för ordningsvakter, vi har lagt en motion om att Malmö bör starta ett eget energibolag och velat införa arbetskläder och skor för våra anställda som behöver det. Vi har velat se en långsiktighet i Malmö stads ekonomi där kommunen behåller sin rådighet över stadens mark och slutar sälja ut den och att hyresgästerna i Malmös kommunala bostadsbolag slutar dubbelbeskattas.

Förslagen har avslagits av det socialdemokratiska och liberala styret, samtidigt som flera av dessa förslag nu blivit socialdemokraternas vallöften till Malmöborna.

Det är alltid de med lägst inkomster som får betala det högsta priset vid kriser. Så också nu. Medan Malmö stad prognostiseras göra ett resultat på 1,3 miljarder ökar klyftorna och ojämlikheten i vår stad. Barnfamiljer med nödbistånd lever i modulhus med råttinvasioner samtidigt som byggandet av en ny skyskrapa där lägenheterna högst upp beräknas säljas för 32 miljoner kronor påbörjas. Något är skevt med samtiden.

Vi i Vänsterpartiet vill därför se att Malmö stad tar ansvar för att öka jämlikheten, vi vill se satsningar på att höja de lägsta lönerna i kommunens verksamheter, vi vill se reella satsningar på förskolor, skolor och det socialt förebyggande arbetet, vi vill se frysta hyror för MKBs hyresgäster under kommande år. Med ett resultat på 1,3 miljarder kronor är allt detta möjligt. Malmö stad kan föregå med gott exempel för Malmös privata näringsliv och bostadsbolag genom att förbättra villkoren för våra anställda och MKBs hyresgäster.

Vi yrkar därför på att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att återkomma till kommunfullmäktige med förslag på hur man kan minska följderna av den höga inflation och ekonomiska utsatthet vi ser för många lågavlönade grupper i vår stad.

Foto: Emmalisa Pauly.