Val22

Förslag till att bryta nyrekryteringen av kriminella

Hur ser vänsterpartiet på kriminalitet?

Läs här vilka förslag Marek Lakatos, socionom 31år som kandiderar till Malmö kommunfullmäktige har.

Föräldrar, syskon och andra närstående i förorterna förlora sina barn nästa varje dag och upplever samma sorg under flera år. Många partier gör allt i sin makt för att vinna politiska röster och tävlar i vem som har hårdast straff på agendan. Men längre straff biter inte på unga grabbar som inte räknar med att bli äldre än 25 år gamla.
Det brottsförebyggande arbetet behöver en nationell förstärkning av närpolis, socialtjänst och civila samhället. Det är nödvändigt med en kraftsamling för att komma till bukt med de ökade klyftorna i samhället, mellan de som lever i överflöd och de som befinner sig i nöd. Den ökade segregationen, arbetslösheten samt nedmonteringen av de sociala skyddsnäten leder till ett samhälleligt utanförskap för de i samhället som drabbas hårdast. Detta leder i sin tur till en ökad rekryteringsbas för gäng och kriminalitet när framtidstro byts ut mot hopplöshet.
Det räcker inte enbart med lagstiftning, det behövs båda delar. Samhället behöver förändras på bred front. Med välfungerande skolor, fritidsverksamhet, sjukvård, socialtjänst, polis och kriminalvården. Det behövs ett omfattande arbete som kräver resurser, ekonomiska investeringar och tid. Men det är det rätta för att vända den destruktiva utveckling vi nu befinner oss i.

Konkreta åtgärder:
Utöka Tullverkets resurser och antalet tullstationer i hela landet.
Fokusgrupper inom polisen mot narkotikahandel och illegala vapen.
Storsatsning på skolan och förskolor, med fler lärare, pedagoger, lärar- och elevassistenter.
Storsatsning på socialtjänsten fler socialarbetena med fokus på barn för att skapa tid till verkligt socialt arbete och som en långsiktig förebyggande lösning.
Skapa ett nationellt avhopparprogram som ännu en långsiktig förebyggande lösning. Underlätta för de som vill lämna en kriminell livsstil genom att möjligheter till stöd blir likvärdiga över landet.
Sprida ”Sluta skjut” till hela landet. Samarbetet mellan polisen, Kriminalvården, Malmö stad och civilsamhället har utvärderats och visat sig ge resultat som en kortsiktig men effektiv förebyggande lösning mot skjutningar och det dödliga våldet.
Inför arbete med sociala insatsgrupper nationellt, för att bryta nyrekrytering till kriminella nätverk. I Malmö används metoden mot de som nås av Sluta skjut eller de som vill få stöd att lämna ett kriminellt nätverk.