Palestinas situation 2022

Vänsterpartiet Malmö fördömer Israels apartheidsystem

“Vårt beslut är frihet – vår strejk är frihet!”

Palestinska politiska fångar i så kallad administrativ fångenskap hungerstrejkar sedan 25 september 2022. I praktiken innebär administrativ fångenskap att palestinier fängslas, och kan hållas i förvar utan rättegång i sex månader. Efter sex månader kan processen förlängas, i all evighet. De hungerstrejkande kräver ett slut på fångenskap utan rättegång.

Den israeliska ockupationsmakten har använt sig av den här illegala metoden i mer än ett halvt sekel. För närvarande är över 740 palestinier fängslade under dessa premisser. Många palestinier utsätts för åratal av administrativ fångenskap utan att de själva eller deras familjer vet när de blir släppta. Metoden bygger på hemligstämplad bevisning, som vare sig den fängslade eller dennes advokat får ta del av.

De hungerstrejkande fångarna har tillsammans utsatts för nästan 200 år av administrativ fångenskap. År utan vetskap om vad de anklagas för eller när de släpps. En form av kollektiv bestraffning och psykologisk terror. År under vilka deras barn fötts, vuxit upp, börjat skolan, tagit examen – utan att de kunnat vara närvarande.
Det är också vanligt förekommande att palestinier som släppts från administrativ fångenskap efter kort tid blir tillfångatagna igen – under samma illegala form.

Amnesty International har beskrivit systemet som en grym, orättvis metod som hjälper Israel att upprätthålla ett apartheidsystem.

Vänsterpartiet Malmö och Vänsterpartiet Skåne fördömer Israels illegala system. Vi kräver ett slut på administrativ fångenskap.
Vi vill visa allt vårt stöd och vår solidaritet till de hungerstrejkande som riskerar sina liv i sin kamp för frihet!

Källa: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/04/israel-opt-palestinian-administrative-detainees-complete-100-days-of-boycotting-israeli-courts/

Illustration: Ahmad Qaddura