Barnen behöver inte nedskärningar

Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Det är genom utbildning som samhället ger dess innevånare bästa möjliga förutsättningar att självständigt utforma sitt liv och bidra till ett tryggt och inkluderande samhälle. För detta krävs medvetna och långsiktiga satsningar som både ger möjligheter här och nu och som kan verka för det livslånga lärandet.

Detta står att läsa i alla utbildningsnämndernas budgetskrivelser. Vänsterpartiet vet att en välfungerande utbildning utgör en grundbult i ett välfungerande samhälle. Och därför vill vi också att utbildningen finansieras fullt ut.

Förskolan utgör grunden för den fortsatta utbildningen. Förutom det har förskolan större möjlighet att bryta social ojämlikhet än satsningar som kommer senare i livet. För att förskolan ska ha de gynnsamma effekterna måste den ha hög kvalitet.

Stadens förskolor saknar i dagläget fullständiga förutsättningar att möta skollagens och läroplanens krav.

Likvärdigheten är en stor utmaning som kräver både fortsatt förstärkning av förskolornas grundförutsättningar och kvalitetshöjande insatser.

Idag överstiger barngruppernas storlek i Malmös förskolor skolverkets rekommendationer med råge och vi ligger sämre till än både riksgenomsnittet och andra storstäder.

Stora barngrupper omöjliggör anpassning av utbildningen efter varje barns förutsättningar och behov och stora barngrupper har störst negativ påverkan på de barn som har störst behov av stöd.

Stora barngrupper påverkar också personalens arbetsmiljö och deras möjlighet att genomföra sina pedagogiska uppdrag.

Det här är förutsättningar för Malmös förskolor redan har i dagsläget, före de nedskärningar om 50 miljoner som styret föreslår. Förkolenämnden har de senaste åren ökat grundbeloppet mer än vad nämndens ökning av kommunbidrag har varit. Detta genom löpande anpassningar av organisation och kapacitet. Möjligheterna till ytterligare sådana anpassningar är begränsade.

Verksamheten är med andra ord så slimmad som den kan bli. Och då står vi här med frågorna.

Är det då personalens Kompetensutveckling som ryker?

Är det förbättringar i förskolors inne- och utemiljöer som får vänta?

Är det renovering av lokaler som inte håller måttet som uteblir?

Eller är det ännu större barngrupper och ännu lägre personaltäthet vi kommer att få se?

Är det än oftare som vikarier inte tas in vid sjukfrånvaro?

Eller är det de barn som är i störst behov av förskolans kompenserande uppdrag, som ska får ännu sämre förutsättningar att få likvärdig utbildning?

Är det kanske en kombination av allt ovan?

Vilket det än blir så vet vi att långsiktiga satsningar som både ger möjligheter här och nu och som verkar för det livslånga lärandet kommer att ta styrk.

Foto Emmalisa Pauly.