En jämlik skola

Vänsterpartiet anser att skolans främsta mål är att utveckla eleverna till kritiskt tänkande individer, tillgångar för vår framtid. I Vänsterpartiets skola motverkas alla orättvisor som baseras på kön, etnisk tillhörighet, samhällsklass, sexuell läggning eller religiös åskådning. Vänsterpartiet arbetar för allas rätt till kunskap. I Vänsterpartiets skola tar vi hand om varandra, elever får den hjälp de behöver när de behöver den, oavsett om det är hjälp med sitt mående eller med lärande. Lärare får vara lärare och får den tid de behöver för att utvecklas i sitt yrke då vi vet att detta gynnar eleverna.

En jämlik och demokratisk skola innebär att kritiskt tänkande uppmuntras och att det finns en tilltro till människors förmåga. Skolan ska ge kunskap, bildning och färdigheter för alla livets skeden. Det innebär att skolan är till för eleverna och inte för samhällets behov av att sortera människor för kommande uppgifter i klassamhället.

Som vi vet kommer barn till förskolan och skolan med olika förutsättningar, skillnader som skolan ska kompensera för. Klass, kön och etnicitet utgör inget hinder för lärande, men olika bakgrund kräver olika arbetssätt för att nå målen. Att ha en skola som kan ge elever detta kostar och ska kosta för det vet vi ger resultat. Fler lärare på färre elever, fler vuxna som finns till för eleverna i skolan. Schema som gör det möjligt för både elever och lärare att lära och lära ut och ha tid för att ge eleverna en trygg, givande och bra skoldag.

I Vänsterpartiets skola satsar vi på lärarna, vi förstår att om lärarna har de förutsättningar de behöver så bli undervisning bättre för eleverna. I Vänsterpartiets skola satsar vi på arbetsmiljön för så väl elever som lärare och alla andra som arbetar inom skolan. Vi i Vänsterpartiet förstår att nerskärningar, förlåt effektiviseringar, är skadliga för alla inom skolan, samt i samhället i stort.

I Vänsterpartiets skola lyssnar vi på eleverna, vi anser att elevernas röster är viktiga för skolans utveckling och för att förstå vad som fungerar för dem som vi är där för. Vilket är helt i enighet med vad eleverna själva uttrycker i elevkårens undersökning. Eleverna vill att vi politiker ska lyssna på dem och satsa på lärarna. Eleverna vill att det ska vara mindre klasser och fler lärare per elev, eleverna vill att lärarna ska ha en bra lön och att de ska stanna kvar på sin arbetsplats. Detta går helt i enighet med Vänsterpartiets syn på skolan och helt emot styrets besparingar, förlåt ”effektiviseringar”.

En skola för alla utan resurser är en skola för ingen!

Foto Emmalisa Pauly.