Ett jämlikt och solidariskt Malmö

För oss i Vänsterpartiet är politikens grundläggande uppgift att utjämna klyftorna i samhället och skapa förutsättningar för alla människors rätt till frihet och ett bra liv. Det är politikens, inte individens, ansvar att Malmö ställs om till en hållbar stad där alla har möjlighet att välja enkla och billiga klimatsmarta alternativ. Ekologisk och klimatmässig hållbarhet måste gå hand i hand med social och ekonomisk hållbarhet.

Vi vet att läget är tufft just nu. Inflation, ökade matpriser, elpriser och hyreschocker väntar för Malmöborna. Men vi vet också att det är i tider av kris som välfärden behövs som mest. Det är nu barn behöver tillräckligt många trygga vuxna i förskola och skola, det är nu det behövs fler händer i vård och omsorg, det är nu vi måste se till att behålla kvaliteten i våra verksamheter.

Samtidigt har vi fått en brunblå regering som lägger allt fokus på att minska resurser till välfärdens verksamheter. Sveriges kommuner och regioners begäran om 20 miljarder i statsbidrag blev till 6. Miljödepartementet läggs ner. Allt fokus läggs på att jaga fattiga, begränsa flyktingars rättigheter och sänka Sveriges miljö- och klimatarbete. När läget ser ut som det gör nationellt, måste vi i Malmö ta ansvar för att skapa en välfärd för alla som bor och vistas här. Vi måste ta ansvar för att göra allt vi kan för att ställa om till en mer hållbar framtid, både klimat- och miljömässigt, men också ekonomiskt och socialt.

Vi i Vänsterpartiet är beredda att göra just det.

Vi i Vänsterpartiet Malmö finansierar, till skillnad från SLMP-styret, Malmö stads verksamheter fullt ut i vår budget för 2023. Vi presenterar i den vår vision för hela mandatperioden 2022–2026 och vad vi vill prioritera under 2023. Vi är stolta över att kunna presentera ett stort antal förslag för att göra Malmö till en jämlik, solidarisk och hållbar stad där alla ska kunna känna hopp inför framtiden. De miljö- och klimatmässiga förändringar som krävs är också en möjlighet för att bygga en bättre stad med mer grönytor, enklare transporter och fler jobb. Det går nämligen att göra något helt annat än vad det här styret säger: Vi kan utgå från Malmöbornas behov, vi kan se vår personal som en resurs istället för en kostnad, vi kan investera i människor – inte bara i byggnader.

En statlig skattepolitik som beskattar höga inkomster, kapital, arv och förmögenheter är vårt huvudalternativ till en ny ekonomisk politik. Men när det nu står klart att den här regeringen hellre gynnar rika män, då höjer vi hellre kommunalskatten än äventyrar välfärden.

För att kunna ha en bra välfärd i Malmö vill vi höja skatten med 1 krona. Det ger 800 miljoner extra till vår gemensamma välfärd. En höjd skatt innebär att nivån på välfärden blir högre varje kommande år i förhållande till en oförändrad skatt. Det innebär en kvalitetsökning över tid, till skillnad från tillfälliga inkomstökningar som markförsäljning.

Vi tycker också att vi politiker ska dra vårt strå till stacken. Det finns ingen anledning att heltidsarvoderade politiker ska ha så enormt höga löner som det här styret har klubbat igenom. Vi vill därför sänka de höga politikerarvodena för kommunalråd till 60% av ett inkomstbasbelopp, dvs. 42 600:- per månad 2023. Det skulle innebära en besparing på 10 miljoner kronor för Malmö stad.

Med Vänsterpartiets helhetsförslag får Malmö stads anställda behålla sina kollegor och du som Malmöbo kan känna dig trygg med att dina barn möts av glada vuxna i skolan, din mamma får kontinuitet i hemtjänsten och dina syskon får det stöd de behöver av socialtjänsten. Med vårt förslag drabbas Malmö stads verksamheter inte av några nedskärningar under 2023. Till skillnad från SLMP-styret säger vi inte en sak innan valet, genomför valet och säger något annat därefter.

Vänsterpartiets mål är att styra i Malmö stad. I budgetsamtalen inför ett eventuellt styre med S och MP, var vi beredda att kompromissa för att ingå i ett styre.

Vi krävde vänsterpolitik, vilket innebar att freda de nämnder som möter människor från nedskärningar. Tyvärr valde Socialdemokraterna och Miljöpartiet att istället gå högerut. Vi presenterar i vår budget även hur ett kompromissförslag för ett starkt vänsterstyre i Malmö skulle kunna ha sett ut. Vi är övertygade om att alla de Malmöbor som röstade för en stark rödgrön majoritet, där Vänsterpartiet som enda parti växte kraftigt,  idag är besvikna över S och MPs högersväng och vi vill därför kunna visa hur det hade kunnat se ut med Vänsterpartiet vid makten.

Vi tror på människans och politikens kraft att förändra. Utgångspunkten för Vänsterpartiet är att det är Malmöbornas behov av en utbyggd välfärd som ska styra budgeten, inte tvärtom. I tider av kris behöver människor välfärden som mest. Vi är därför stolta och glada över att kunna presentera ett välfinansierad budgetförslag för Malmöborna, för miljön och klimatet, för framtiden. Vi vet att ett mer jämlikt Malmö är möjligt. Jag yrkar bifall till Vänsterpartiets budgetreservation.

Foto Emmalisa Pauly.