Bilsnålare stad

Vänsterpartiet ser med stor oro på effektiviseringskraven i stadens budget, de slår särskilt hårt mot de nämnder som har det största ansvaret för de kraftiga åtgärder som krävs för att vi ska uppnå våra klimat och miljömål. Vi har redan byggt upp en skuld så nu måste vi drastiskt öka takten men samtidigt ska vi skära ner. Det går inte helt enkelt inte ihop!

Vi anser att alla investeringar, i energi, transporter och infrastruktur, i första hand ska styras av våra klimatmål, mot mindre utsläpp, mindre buller och renare luft. Då måste också en stor del av resandet flyttas över från bil till gång, cykel och kollektivtrafik, godstrafiken flyttas från väg till järnväg och sjöfart. En viss andel av bilarna måste helt enkelt bort!

Nu riskerar vi att asfaltera och cementera in oss i alltför stora ytor för privat bilismen. Vi hade helst sett att ombyggnationen av Regementsgatan utgjort ett tydligt trendskifte mot en bilsnålare innerstad.

Förra seklets bil vurmande måste helt enkelt förpassas till historien! Men nu riskerar vi istället att det byggs in i framtiden, då vi ska fortsätta att bygga om mot Drottninggatan. Det är ett alldeles för högt pris inte bara nu utan troligen långt in i framtiden. Vi hade velat undvika detta, genom att steg för steg minska biltätheten i staden.

Foto: Emmalisa Pauly