Bygg i egen regi – sälj inte marken

Ett hyresavtal för en ny förskola ska tecknas i Västra hamnen. Projektet innebär ombyggnation av en befintlig byggnad på en fastighet som ägs av en privat fastighetsägare. Avtalet innebär en total hyresutgift på 7,7 miljoner kronor per år och en löptid på 20 år. Lukrativ business med andra ord.

Förskoleförvaltningens bedömning är att det inte finns tillräckligt med obebyggd kommunalägd mark i Västra hamnen för att tillgodose det framtida behovet av förskoleplatser genom byggnation i egen regi. Det är en bidragande orsak till att denna lokallösning med inhyrning från en extern hyresvärd föreslås i detta fall, trots att lokalbehovet är långsiktigt i området.

Det här är märkligt. I Västra Hamnen har Malmö stad tidigare ägt all mark?!

Ur ett ekonomiskt perspektiv är det generellt sett fördelaktigt för en kommun att äga sina verksamhetslokaler på lång sikt. Det visas bland annat i SKR:s rapport Äga eller hyra verksamhetslokaler från 2019 och Kommuninvests rapport Att äga eller hyra sina verksamhetslokaler – hur ser kalkylerna ut i kommunsektorn? från 2021.

Malmö stad kommer alltså förlora pengar på att hyra in oss i en förskola som behövs under lång tid.

Vi i Vänsterpartiet motsätter oss försäljning av mark i nästan alla fall. Vi anser att vi gemensamt ska kunna styra över Malmös utveckling, inte förlita oss på privata ägare. Vi måste lära av våra misstag. Vi ska inte sälja marken – vi ska se till att behålla rådighet över den så att vi säkert kan sörja för den kommunala servicen.

Därför hade vi i Vänsterpartiet hellre sett att förskolan byggts på kommunal mark i egen regi, men då man tidigare sålt ut i princip all mark i Västra hamnen till privata intressen, och eftersom området nu behöver en förskola så kommer vi att stödja förslaget – trots att det är en hyrd förskola.

Bild Emmalisa Pauly