Simhallar till Malmöborna

Simhallar är en långdragen följetong i kommunen. Problemet är att det inte tagits några realistiska planer utan önskningar och prestige har fått råda.

Vi i Vänsterpartiet har uppfattningen att vi ska bygga simhallar och bad för Malmöbornas behov. När det gäller familjebad vill vi sprida dem över staden, när det gäller bad för föreningar och skolor ska de ligga bra till för kommunikationer.

När dessa frågor diskuteras krävs att de olika baden hålls isär, vi måste skilja på de publika baden och förenings- och skolbaden. Det vi nu har en akutbrist på är förenings- och skolbad. För att inte slå undan benen för alla våra simföreningar, och för att kunna erbjuda skolundervisning i simkunnighet behövs ett nytt bad ganska snabbt.

Vi ser att lösningen på Heleneholm är det bästa för förenings- och skolbad. För oss är det sedan viktigt att fritidsnämnden kommer tillbaka med en plan för hur vi långsiktigt löser frågan om de olika baden i framtiden.

Bild Emmalisa Pauly.