Vi köper tillbaka en skola som tidigare sålts

Med detta ärende, att köpa in Bladins skola eller som den hette innan Kronborgsskolan, stärks vi i Vänsterpartiet ytterligare i vår uppfattning att kommunal mark och egendom inte ska säljas ut. Att kommunen själv äger marken är bäst för Malmöborna, både ekonomiskt och för planeringen av staden.

Vänsterpartiet tycker det är rätt att köpa fastigheten – problemet är att kommunen tidigare sålde den – det borde aldrig skett. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det långsiktigt fördelaktigt för en kommun att äga sina verksamhetslokaler. Detta visas bland annat i SKR:s och Kommuninvests rapporter om Att äga eller hyra verksamhetslokaler? (2019, 2021).

Vänsterpartiet är också kritiskt till att hyra ut skolan till en privat skola, istället borde Malmö stad driva skolan i egen regi. Nu tvingas kommunen att hyra ut i minst femton år för att få köpa den. Långsiktigt är det dock viktigt att kommunen har kontroll över skollokalerna – därför stödjer Vänsterpartiet köpet.

Bild Emmalisa Pauly