Bygg småskaligt LSS

I vad som framgår i ärendet så kommer det att byggas en gruppbostad på sex lägenheter. Precis som vi lyfte i kommunstyrelsen och när Bostadsförsörjningsprogrammet debatterades i början av februari så anser vi att man ska bygga bostäder utifrån socialstyrelsens rekommendationer samt funktionsrättsorganisationernas rekommendationer.

När funktionsstödsprogrammet var ute på remiss hos funktionsrättsorganisationerna i Malmö så var svaret tydligt; de vill se att framtida gruppbostäder enligt LSS i Malmö byggs med maximalt tre till fem lägenheter.  Och Vänsterpartiet instämmer. Det handlar om att värna om den lilla gruppens princip – det handlar om att lyssna till en grupp som inte alltid får vara delaktiga när beslut fattas som rör dem.

Såväl LSS som konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning slår fast rätten till inflytande och medbestämmande för personer med funktionsnedsättning.

Diskussionen om gruppbostäder handlar om bostäder för personer med samma grundläggande behov av bostad som alla andra men personer vars behov behöver tillgodoses med anpassningar och stöd från samhället. Just för att kunna leva fullgoda liv som andra.

Ännu en gång anser den styrande minoriteten att tolkningsföreträdet av hur LSS utbyggnaden ska ske ligger hos dem och inte hos den gruppen Malmöbor som kan komma att bli hyresgäster i Malmö stads framtida LSS bostäder. Ännu en gång följer man inte socialstyrelsens rekommendationer.

Det handlar alltså om att ge delaktighet och inflytande till en grupp som inte alltid blir lyssnade på av samhället.

Därför yrkar vi på att: Att i Detaljplan för del av fastigheten Rosengård 131:25 i Jägersro i Malmö LSS ändrar antalet lägenheter från sex till fem.

Foto Emmalisa Pauly