Agera nu – imorgon är det försent

Malmö stad är nu inne på sitt andra samlade Miljöprogram, det som ska leda oss fram mot Parisavtalets mål. Malmö ska vara en föregångare vad gäller växthusgasutsläppen. Vad
har man då gjort hitintills? Läget har utretts och åtgärder analyserats, man har konstaterat att det finns en stor potential för sol/vindkraft och kraftvärme. Processen med nya cykelstråk har påbörjats och förutsättningarna för en stärkt och hållbar godstrafik utreds.

Klimatomställning Malmö har fokus på att få så många företag som möjligt att skriva under klimatkontrakt där de åtar sig att minska utsläppen. Trots dessa insatser så är resultaten som redovisades i Miljöredovisningen 2022 en dyster läsning, grönytan i staden minskar, CO2 utsläppen minskar inte i den takt som krävs, den biologiska mångfalden försämras, jordbruksarealen minskar, luften i staden håller sig precis över uppsatta mål, bullernivåerna är alldeles för höga och utsläppen från privatbilismen minskar inte Vi kan ännu inte se några tydliga framsteg så endast ett mål har kunnat mätas nu.

Men vi vet att vi måste öka takten, satsa mycket resurser och våga ta de svåra beslut som klimatkrisen kräver. Detta går inte att göra utan att det märks. Men det märktes inte några satsningar i stadens budget, tvärtom de nämnder som har största ansvaret för klimat och miljö fick de största effektiviserings kraven. Miljöförvaltningen är mycket tydlig med att flera områden går åt fel håll och fastslår att kommande kommunala anslag tillsammans med Tidö-regeringens nedprioritering av klimat och miljöpolitiken kommer att få oerhörda konsekvenser, både i närtid och för kommande generationer.

Vi i Vänsterpartiet har krävt mer resurser till omställningen, vi har även krävt en buffert för kontinuitet och förstärkning av externfinansierade projekt. Vi vill inte fortsätta att bygga
flerfiliga, dyra vägar, vi vill ha bättre och billigare kollektivtrafik, vi vill öka cyklandet, vi vill se en plan för minskad privatbilism, vi vill ha en Omställningskommission inte en Tillväxtkommission.
Vi tar rättighetsaspekternas orättvisor på största allvar. Vi i vänsterpartiet vill se åtgärder som minskar orättvisorna vad gäller t.ex. utsläppen i staden, då de högsta utsläppen uppstår i stadens mer välbärgade områden. De värsta förorenarna måste göra den största omställningen och betala vad det kostar! Flyg och fordonstrafiken måste minska! Vi vill att kommunen identifierar områden som visar höga temperaturer och vidtar konkreta åtgärder,
som att plantera ännu fler träd, utveckla mikroskogar och åtgärda de fastigheter som har värmeproblem.

Staden måste ta sitt fulla ansvar annars kommer inte uppsatta mål att nås. Vi måste börja idag, i morgon är det försent.