Prioritera cyklar

Vi i Vänsterpartiet är alltid positiva till när det satsas på cykling. I Köpenhamn lyckas de så bra för de ser cykeln som stadens primära transportmedel, inte bilen. Köpenhamn har valt att ha alla delar som berörs i stadsplaneringen under samma tak, så att alla beslut som påverkar cykelbanor och infrastruktur fattas under en och samma motsvarighet till förvaltning. Och att de ser cykeln som en egen transportform som premieras i planerandet och byggandet av all infrastruktur.

För att Malmö ska kunna skapa säkra och välfungerande cykelnät behöver staden ta ett helhetsgrepp över alla cykelbanor i staden, vara tydliga och konsekventa markeringar och skyltning så cyklister, bilister och fotgängare vet vad som gäller.

Att inte leda cyklister genom stadsgator där cyklar endast för färdas i samma hastighet som fotgängare, detta bromsar cyklistens framkomlighet och skapar konflikter mellan olika färdsätt. Sommargator i all ära, men se till att avgränsa en tydlig del för cyklister, speciellt när en sommargata läggs i ett befintligt hårt trafikerat cykelstråk.

Att inte skapa hierarkier mellan de olika cykliststråken/cyklistvägnät då även det skapar konflikter när en cyklist, som de nu gör, färdas på alla olika typer under en färd. Underhåll och tydlighet är lika viktigt oavsett vilken benämning staden delar in cykelbanorna i. För alla oss som cyklar i staden ser inte skillnaderna utan ser cykelstråk/vägnät som cykelvägar. Vi har i staden, i säkerligen hög ambition, skapat en massa moment 22 där många bland annat jag, stått här och diskuterat bristerna på de befintliga cykelvägnäten och den förvirring och konflikter de skapar.

Så för att förtydliga:

• Sätta cykeln först
  • Helhetsgrepp
  • Tydliga markeringar och skyltar
  • Inga hierarkier inom cykelbanorna
  • Arbeta för att minimera konflikterna mellan färdsätt.

Foto Emmalisa Pauly