Vi behöver ett rättvisare Malmö

Det är tuffa tider nu, i alla fall för vissa. Vi har en högerregering som drastiskt minskat resurserna till välfärden – samtidigt som de sänker skatten för höginkomsttagare.

Det är helt sanslöst att Sverige blivit ett skatteparadis för de allra rikaste, samtidigt som samhället sviker barnen så till den grad att de lockas in i kriminalitet. Den statliga skattepolitiken måste förändras. Över hela landet skriker kommuner och regioner efter mer resurser, så även i Malmö.

Larmrapporter från skolor, både rektorer, lärare, elevhälsa och annan personal vittnar om en ohållbar situation. På skolleaks.se berättar personal till exempel om hur de anställda har fått veta att personal som säger upp sig inte kommer att ersättas. Det beskrivs också hur personal har försvunnit till följd av anmälningar kring arbetsmiljö och kränkningar. En annan beskriver att klasserna är alldeles för stora och att läget är ohållbart. Till Sydsvenskan säger en rektor att det är provocerande för skolledare att politikerna säger att nedskärningarna inte kommer drabba eleverna när de så tydligt gör det.

Samtidigt har vi ett politiskt styre i Malmö som med en dåres envishet påstår just det –  att nedskärningarna de gör inte påverkar Malmöborna.

Till exempel har Malmö museer haft oförändrade biljettpriser i 25 år. Men med SLMP-styre blir det chockhöjda avgifter. Vem drabbar det? Inte höginkomsttagare i alla fall.

När äldreomsorgen slutar vara omsorg och snarast blir förvaring av människor, för att händerna inte räcker till, för att kompetensen inte finns, för att resurserna brister. Ja, då drabbar de inte dem som har råd med privata sköterskor i hemmet eller kan betala sig till dyra privatboenden. Det drabbar din pappa, din mormor, din mamma.

Vi anser inte att Funktionsstödsnämnden ska få i uppdrag att fortsätta arbeta för att begränsa årets underskott. LSS är en rättighetslag – det går före en budget i balans. Vi yrkar därför avslag på att-sats 2.

För att bygga Malmö helt, som sossarnas slogan lyder, behöver politiken ta ansvar inte bara för en budget i balans, utan också för personalens arbetsmiljö. För ungars livsvillkor, för att människor ska ha råd att bo och för att omsorg om våra medmänniskor, oavsett om du hamnat snett i livet, fötts med en funktionsnedsättning eller blivit gammal, måste göras med kvalitet.

Vi i Vänsterpartiet hade velat se ett styre som tar ansvar för våra barns och Malmös framtid. För vilken framtid bygger vi om vi inte satsar på förskola, skola, kultur, fritidsaktiviteter, elevhälsa? Vilket samhälle kommer vi få om vi fortsätter cementera klassamhällets strukturer, där vi vet att de som har de sämst ställt också förlorar mest på en svag välfärd?

Din tillgång till en bra förskola, skola, kultur, vård, omsorg eller fritidsaktiviteter ska inte vara beroende på om du bor i Slottstaden eller Kroksbäck. Du ska slippa vara trångbodd eller till och med hemlös, du ska slippa vara hungrig och du ska få alla möjligheter att bidra till det gemensamma, vårt samhälle, vårt Malmö. Då krävs också modiga politiker som vågar bygga det där samhället, inte rasera det.

Foto: Emmalisa Pauly