Det verkar svårt att hylla Astrid Lindgren

Det är historiskt så att män hedrar vi oftast genom att minnas dem som en person, medan kvinnor ofta uppmärksammas för sin gärning. Detta går igen i hanteringen av motionen från vänsterpartisten Anneli Philipson som bifölls för 21 år sedan. Då började långbänken i den kommunala byråkratin. Ett konkret förslag har presenterats på 21 år. En i min mening sunkig lekplats på Lugnet. Vi har redan återremitterat uppdraget flera gånger, utan bättre förslag. Idéerna verkar tryta på förvaltningarna.

Det verkar svårt att hitta en plats som kan få ett kvinnonamn. Vi har i Malmö en tradition att namnge platser till personer vi vill minnas, en plats som ger en adress till en institution. Vi har Olof Palmes plats till Folkets Hus, vi har August Palms plats till stadshuset och vi har Dag Hammarskjölds plats till Malmö Live. Varför kunde inte en kulturinstitution få adressen Astrid Lindgrens plats. Det kunde vara Operan, Intiman, Hipp eller stadsbiblioteket.

Nu hänvisas i svaret på motionen till en lekplats i Oxie, en lekplats som fått namn efter innehållet i ett verk av Astrid Lindgren, inte en plats till minne av henne som person.

Vi har resignerat, det verkar omöjligt att få igenom kommunfullmäktiges 21 år gamla beslut, det är sorgligt.