HBTQIA+ -personers rättigheter

Precis som motionärerna Stefana Hoti och Janne Grönholm, numera kommunalråd i minoritetsstyret, skriver så stod Malmö värd för World Pride i augusti 2021. Det finns dock, precis som motionärerna påpekar, ett behov att jobba för HBTQIA+ -personers rättigheter även efter att glittriga arrangemang tagit slut.

Malmö stad är Malmös största arbetsgivare. Vi i Vänsterpartiet håller med motionärerna om att diskrimineringsfria arbetsplatser är en förutsättning för att Malmö stad ska vara en attraktiv arbetsgivare. Vi tycker därför att förslaget att uppdra åt kommunstyrelsen att genomföra en undersökning kring huruvida Malmö stads arbetsplatser är inkluderande och diskrimineringsfria för HBTQIA+ -personer är ett mycket bra sådant.

Vi tycker också att det är bra att Malmö stad arbetar med så kallade Aktiva åtgärder, men vi tycker inte att styrets förslag om att besvara motionen med den motiveringen räcker.

Motionen syftar till att undersöka hur Malmö stads anställda som identifierar sig som hbtqia+ upplever sin arbetsplats och arbetsgivare. Därefter kan vi gå vidare med att analysera, åtgärda och följa upp hur arbetet går, men det första steget måste tas  – och redovisas.

De senaste åren har många av oss hbtqia+personer fått uppleva ett ökat förtryck. Sedan Tidöregeringen kom till makten har också legitimiteten att ifrågasätta, hata och hota hbtqia+personer ökat. Regnbågsflaggor som inte får vaja, minskade anslag till hbtqia+organisationer, stramare asylpolitik, förslag om angiverilag, hot mot dragartister och vidriga uttalanden från ledande politiker skapar stress, oro, rädsla och ibland livsfarliga situationer där människor misshandlas eller utvisas till länder där de inte får finnas till.

Vi i Vänsterpartiet anser att Malmö stad måste göra allt i sin makt för att säkerställa att Malmöbor i stort och anställda inom Malmö stad känner trygghet, tillit och gemenskap.

Vi yrkar därför på att motionen ska bifallas.