Valberedningen

Nominering till grundskolenämnden, servicenämnden och stadsbyggnadsnämnden mfl

På medlemsmötet den 18 oktober skall sju fyllnadsval göras: ordinarie och ersättare i grundskolenämnden, ordinarie och ersättare i servicenämnden, ordinarie och ersättare i stadsbyggnadsnämnden, samt ett uppdrag som partiets representant inom Malmö Leasing.

Kort om de aktuella nämnderna:

Grundskolenämnden: Du har intresse av barns (6-12 år) utbildning och vad som krävs för att denna skall bli så bra som möjligt för alla barn, lärare och annan personal i hela Malmö Stad.

Servicenämnden: Du har intresse av den service som Malmö stads förvaltningar och kommunala bolag har i form av förvaltning och byggnationer av kommunala byggnader samt den samordning som krävs till detta.

Stadsbyggnadsnämnden: Du har intresse av att besluta, bereda och utöva tillsyn enligt plan och bygglagen dvs, vad och var det byggs i Malmö.

Kort om Malmö Leasing:

Är ett bolag som ägs av Malmö Stad och som stöttar stadens förvaltningar, och förser stadens anställda med bland annat transport eller teknik som krävs inom jobbet.

Allmänt:

Att sitta i nämnd innebär att läsa de ärenden som förvaltningen skickar varje månad samt, tillsammans med övriga ledamöter i ett gruppmöte diskutera dessa och besluta vad Vänsterpartiet vill. En skriver också särskilda yttranden, reservationer och yrkanden tillsammans.

Det är mycket lärorikt och intressant att sitta i nämnd och en behöver inte vara insatt när en börjar. Vänsterpartiet sitter i opposition denna mandatperiod och varje partigrupp är ett kollektiv där alla lär av varandra och hjälper nya. Du kan med andra ord söka vare sig du har lång erfarenhet av partiet eller inte.

Valberedningen är måna om att alla som är intresserade av uppdraget ska känna sig välkomna att söka, och vi är extra måna om att processen ska kännas trygg för sökande från utsatta grupper eller minoritetsgrupper. Därför hjälper gärna dig som är intresserad men osäker på uppdraget eller processen. Maila Valberedning Malmö på [email protected] om ni har frågor.

Kort om nomineringar:

Sista nomineringsdagen för samtliga fyllnadsval är måndagen den 2a oktober. För att nominera tar du kontakt med personen du vill lyfta till valet, och frågar om den är intresserad av uppdraget. Om personen är intresserad så mailar du din nominering till [email protected]. Nomineringen bör innehålla en kort motivering, samt namn och kontaktuppgifter till personen i fråga. Det är såklart helt ok att nominera sig själv.