Antirasism

V motionerar: Samordna arbetet mot afrofobi!

Idag på Minnesdagen för den transatlantiska slavhandelns avskaffande lämnar Vänsterpartiet in en motion om att Malmö stad ska inrätta en samordnare mot afrofobi/antisvart rasism i förskola och skola.

Antisvart rasism/afrofobi är en form av rasism som drabbar människor med afrikanskt ursprung. Afrosvenskar är en synlig minoritet vilket innebär att människor med afrikanskt ursprung är föremål för afrofobi genom hela livet och afrosvenska barn vittnar om utsatthet under sina tidiga förskoleår. Därför vill Vänsterpartiet att Malmö stad inrättar en samordnare mot afrofobi / antisvart rasism i förskola och skola.

– Det är dags för förändring och ett politiskt förslag där afrosvenska barn är inkluderade. Det finns i dagsläget ingen expertis när det gäller afrofobi i Malmö stad. Vänsterpartiet Malmö kräver en förskola och skola fri från afrofobi, säger Maria Dexborg (V) ersättare i kommunfullmäktige och en av motionärerna.

Malmö stad har gjort ett åtagande med att arbeta efter ECCAR:s tiopunktsprogram mot rasism och diskriminering. Det finns en strategisk utvecklingsplan mot diskriminering som omnämner afrofobi, där det framgår att förvaltningarna ska “uppmärksammas” på att bl.a. stödja lärare och elever i arbete mot rasism som kan göra skillnad för afrosvenska barn och deras identitet.

Vänsterpartiet vill se ett mer systematiskt arbete mot afrofobi och motionerar därför om att berörda förvaltningar ska inrätta en samordnare i förskolan och grundskolan för arbetet mot antisvart rasism/afrofobi. Vänsterpartiet vill att samordnaren skall identifiera problem och behov knutet till afrofobi inom förskolan och grundskolan, samt föreslå hur arbetet inom berörda förvaltningar kan systematiseras.