Barnen är det viktigaste vi har

Nu står vi här med ännu ett förslag till budget från det S ledda styret där de föreslår besparingar, nedskärningar ännu en gång. Vi i Vänsterpartiet börjar bli lite trötta på att höra samma klagosång år efter år om att hushålla med sina finanser är skälet till nedskärningarna och den totala slakt som sker bland annat i skolan. Lärarna är trötta på att se sina kollegor inte få förnyat sina välbehövda tjänster, de får gå in och vikariera för varandra på bekostnad av sin planeringstid, lunch och toalettbesök. Samtidigt kräver rektorer att de ska öka elevernas behörighet till vidareutbildning, hur?

Eleverna får färre vuxna i skolan, färre som kan ge dem det stöd och den hjälp som de har rätt till i ett land med skolplikt. Eleverna vill lära sig, de vill göra rätt, de vill ha en framtid, stadens ledande politiker säger – vi måste hushålla med budgeten. Föräldrar går ut i protest mot nedskärningarna som de märker av dagligen. Föräldrar organiserar sig, demonstrerar skriver insändare, men nej, det är viktigare att hushålla med kommunens budget. Fackförbunden varnar för effekterna av besparingarna och viftar med en stor röd flagga, skolan är underfinansierad och detta påverkar alla och det kommer det göra under en oförutsägbar framtid.

Vi pratar om vår framtid, generationer som ska driva samhället framåt efter oss. Hur vågar ni skylla på hushållning av budget? Vänsterpartiet visar klart och tydligt att det går att lägga en budget som inte skär ner i skolan, Vänsterpartiet vågar. Varför vågar inte NI?

Att öka övervakningskameror på våra gator och sätta in mer pengar till vakter, det tycker styret går bra. Trots att all forskning visar att en bra finansierad fungerande skola är det absolut viktigaste för att förebygga att unga begå brott.
Vänsterpartiet vill se ett annat Malmö, ett Malmö som vågar ta en budget som inte skär ner i skolan, en budget som är finansierad, en budget som visar Malmöborna, lärarna, eleverna, föräldrarna att vi tar ansvar.

Vänsterpartiet vill att alla elever ska lyckas, Vänsterpartiet vill att alla lärare ska kunna få vara lärare, inte administratörer och vikarier. Vänsterpartiet älskar Malmö och vill inte spara på det viktigaste vi har, våra barn.