Förebyggande socialt arbete

Enligt delårsrapporten 2023 konstaterats att orosanmälningar har ökat med 11% under januari till augusti 2023 jämfört med samma period 2022. Orsaker till orosanmälningar är misstänkte kriminalitet och våld i familjen. Idag har vi ca 15 fältande socialarbetarna för hela Malmö, socialsekreterarna hos polisen arbetar måndag till fredag 8-16, 2020 har förvaltningen genomförde omorganisation och tog bort dem fem stadsområdena och därmed försvann den lokal kännedom och sociala närvaro från områdena ja listan kan göras lång. 44 500 Malmöborna bor i s.k utsatta områden varav 12 000 är barn som lever och växer upp i dessa områden. Det är inte så vi kommer bryta nyrekrytering, dessa område kallas för utsatta område, dem borde kallas för politiska försummade område.

Vänsterpartiet vill se att Malmö satsar ännu mer på förebyggande arbete, genom att dubbla uppsökande socialarbetare, riskzonsamtal om 24/h , långsiktig finansiering för de ideella krafter i staden, tex HelaMalmö, Flamman, säkra finansiering och lokaler för idéburna organisationer som driver idag värmestugor för hemlösa, införa sociala insatsgrupper för barn och unga och områdesbaserad socialtjänst och inte en centraliserad socialtjänst.

Foto Gabriel Flores