Malmö behöver vänsterpolitik

Ett år har gått sedan Malmövänsterns succéval, där vi var det parti som växte mest. Ett år sedan Malmöborna tydligt visade att det är MER vänsterpolitik de vill ha – inte mindre.

Då fanns ett tillfälle att göra Malmö mer rättvist, att göra Malmö till ett exempel, ett exempel på ett solidariskt samhälle. Socialdemokraterna i Malmö valde istället att gå högerut. Året som gått blev precis som vi befarade, kantat av stora nedskärningar och protester.

Och man måste fråga sig – blev det som ni ville? Tycker ni som nu styr staden att det till exempel blev bra med 200 miljoner i nedskärningar på skolan? Vi förstår att Liberalerna och Miljöpartiet är nöjda med era högt betalda uppdrag, men är Socialdemokraterna nöjda med politiken? Det är den viktigaste frågan.

Vi i Vänsterpartiet sa redan för ett år sedan att vi inte vill se en politik som drar isär staden än mer, som utökar segregation och ojämlikhet, som minskar framtidstro, hopp och drömmar. Vi vet att de ekonomiska klyftorna ökar och att inkomster mellan kvinnor och män blir allt mer ojämlika för första gången på flera år. Vi vill se det motsatta.

Därför presenterar vi också idag en budget som tar Malmöbornas nutid och framtid på allvar.

Till skillnad från alla andra partier i den här församlingen, där det så kallade reformutrymmet skiljer ungefär 1,5% mellan partierna beroende på hur stor slakt av kultur eller socialtjänst man vill göra, är vi stolta över att kunna presentera ett stort antal förslag för att göra Malmö till en jämlik, solidarisk och hållbar stad där alla ska kunna känna hopp inför framtiden.

Förutsättningen för kommunala budgetar är den statliga skattepolitiken och den ger idag mindre till välfärden, men mer i bidrag till de allra rikaste. Hade vi haft samma skatteuttag idag som år 2000 på statlig nivå, skulle det funnits runt 430 miljarder kronor mer till gemensam välfärd och investeringar – per år!

Vårt huvudalternativ till en ny ekonomisk politik är alltså att staten ska föra en mer progressiv och omfördelande skattepolitik. Får vi inte till en förändrad statlig skattepolitik, höjer vi hellre kommunalskatten än äventyrar välfärden. Det är dessutom bättre med en höjd skatt än högre avgifter för olika kommunala tjänster som slår hårdare mot personer med låg inkomst.

Vi vill nämligen inte, till skillnad från alla andra partier i den här församlingen, administrera den högernationalistiska regeringens nedskärningspolitik. Vi vill inte bedriva hetsjakt på de allra fattigaste eller spä på segregationen. Vi har en helt annan vision för vår gemensamma framtid.

Det ska inte vara skillnad på hur länge du lever eller hur bra du har det, beroende på om du bor i östra eller västra Malmö. För oss i Vänsterpartiet är politikens grundläggande uppgift att utjämna klyftorna i samhället och skapa förutsättningar för alla människors rätt till frihet och ett bra liv.

Vår budget är ett sätt att arbeta med sociala investeringar, ett exempel är att genom att ge förutsättningar för en bra förskola och skola, så ger vi våra barn möjligheten till goda liv. En kommunal ett-årsbudget kan få stora konsekvenser – eller med rätt politik, ge stor potential – på lång sikt och för flera generationer.

I vårt förslag ser vi därför till att nedskärningarna som SLMP-styret gjorde i 2023 års budget återställs inom skolnämnderna samt arbetsmarknads- och socialnämnden. Vi skjuter till två miljoner till fritidsnämnden för att säkerställa en meningsfull fritid. Vi menar allvar när vi säger att vi satsar på våra barn och unga. Vi menar allvar när vi säger att vi satsar på det förebyggande arbetet.

Vi återställer också nedskärningarna inom hälsa, vård och omsorg. Hur vi tar hand om de sköraste, de som behöver vår omsorg mest, säger mycket om oss som samhälle. Alla har rätt till ett meningsfullt liv, till aktivitet, till en god omsorg på våra särskilda boenden eller i sitt eget hem. Undersköterskor och all annan personal har rätt till en bra arbetsmiljö, med tillräckligt många kollegor som ger ork att ge ett varmt bemötande, även till dem som kräver det lilla extra av dem.

Vi satsar också 10 miljoner på miljönämnden. Med SD-regeringens katastrofala miljö- och klimatpolitik måste vi lägga in en extra växel. Nu är inte läge att hålla igen, nu är det läge att satsa och investera i en ny klimat- och miljöpolitik.

10 miljoner extra går till en väldigt viktig del av vår gemensamma välfärd: kulturen. Vi ser till exempel till att sänka entréavgifterna på museerna och utöka verksamheten inom allaktivitetshusen. Kultur behövs för vårt välmående, för att vi ska utmanas i vårt tänkande, för att vi ska provoceras och för att vi ska känna gemenskap med varandra.

Något vi däremot inte satsar på är våra egna löner. Vi vill sänka heltidsarvoderade politikers arvoden. Vi är övertygade om att politiker fattar bättre beslut om de har ungefär samma möjligheter och villkor som vem som helst i vår stad.

Vår budget är en budget för Malmöbornas nutid och framtid.

Det är en budget för våra barn, för alla unga, för de med funktionsnedsättning, för våra äldre.

Det är en budget för Malmö stads alla hjältar, personalen i våra verksamheter. För att de ska känna sig trygga på arbetet, med tillräckligt många kollegor runt omkring sig, för att de ska kunna utvecklas på jobbet och vilja stanna kvar i våra verksamheter.

För att de som inte vet vad de ska jobba med än ska känna lust att välja just oss som sin arbetsgivare och för att varje Malmöbo ska känna att staden faktiskt tillhör oss.

Jag yrkar bifall till Vänsterpartiets budgetreservation.

Foto Emmalisa Pauly