Satsa på förskolan

Förskolan utgör grunden för den fortsatta utbildningen. Det är det första viktiga steget i det livslånga lärandet.
Förskolan har större möjlighet att bryta social ojämlikhet än satsningar som kommer senare i livet. För att förskolan ska ha de gynnsamma effekterna måste den ha hög kvalitet.
Stadens förskolor saknade redan före nedskärningarna som gjorts i år fullständiga förutsättningar att möta skollagens och läroplanens krav.

Likvärdigheten är en stor utmaning i Malmös förskolor. Årets kommunbidragstilldelning innebar att utrymmet för satsningar för ökad likvärdighet har begränsats.
Det kompensatoriska arbetet kräver både fortsatt förstärkning av förskolornas grundförutsättningar och kvalitetshöjande insatser som riktas till förskolor där barnens behov är som störst.

Stora barngrupper omöjliggör anpassning av utbildningen efter varje barns förutsättningar och påverkar personalens arbetsmiljö negativt.

Förskolenämnden har löpande anpassat organisationen och kapaciteten. Redan innan nedskärningarna i år var möjligheterna till ytterligare sådana anpassningar begränsade. Detta vittnar även fackföreningarnas yttranden om.

Det är inte läge för ytterligare nedskärningar som styret nu föreslår i sin budget.

Malmö är en segregerad stad med enorma skillnader mellan resultaten i olika skolor. Alldeles för många barn får aldrig ens en ärlig chans. Att i ett sådant läge skära ner på förskolan som sätter grunden för den framtida utbildningen är ett svek. Det är ett svek mot både barnen och personalen. Men framförallt är det ett svek mot de barn som redan från start har det svårare, de barn som är i störst behov av en likvärdig förskola. En förskola som lyckas med sitt kompensatoriska uppdrag.

För Vänsterpartiet är en välfungerande utbildning en grundbult i ett välfungerande samhälle. Vi har därför valt att finansiera förskoleverksamheten full ut och dessutom lagt ett extra anslag som motsvarar de nedskärningarna som gjorts i år.

Med Vänsterpartiets budget hade vi kunnat känna oss trygga med att satsningar på likvärdighet inte avstannar, att personalen i förskolor går till ett jobb som inte riskerar att bränna ut dem. Att varje barn blir sedd, hörd och får möjlighet att växa och utvecklas till sin fulla potential.