Ett antirasistiskt Malmö

Vi lever i en tid där vi på riksnivå har ett styre som för en rasistisk och förtryckande politik. Därför är det viktigare än någonsin att vi värnar om demokratin i vår stad! Malmö har varit en stad som har stått i framkanten när det gäller arbetet mot rasism och diskriminering. Malmö har också varit en stad som i flyktingkriser har kallats hoppets hamn.
Malmö är dessvärre även en segregerad stad där klassklyftorna ökar och barnfattigdomen är en fortsatt verklighet.

Den strukturella rasismen och andra former av förtryck drabbar individer, såväl barn som vuxna, ur olika minoritetsgrupper. I dagens Malmö spelar det stor roll var du bor, vilken klassbakgrund du har, vad du heter i efternamn, vilken hudfärg du har, var du är född och vilken kön du har för dina möjligheter i livet. Vi i Vänsterpartiet vill inte att det ska vara så.

Vänsterpartiet arbetar för att maktstrukturer och förtryck skall synliggöras och bekämpas. Likaså skall makt och resurser omfördelas. Staden måste bli bättre på att se hur olika former av förtryck går in i varandra. Inte minst för att synliggöra hur vissa minoriteter kan vara utsatt för fler olika former av förtryck samtidigt.

Även om vi uppskattar styrets kraftfulla ord så vill Vänsterpartiet se kraftfulla handlingar som ökar jämlikheten för Malmöborna och gör skillnad i deras vardag! Vi, Vänsterpartiet vill se fler verksamheter i staden som syftar till att både stötta individer, bygga kunskap, skapa historia och förändra förtryckande strukturer. Vi vill se att de mänskliga rättigheterna införlivas i hela staden. Vi vill se att utsatta minoriteter får sina grundläggande mänskliga rättigheter tillgodosedda i likhet med hur majoritetssamhället har det.

Styret talar om effektiviseringar/nedskärningar som att det ej finns något annat alternativ. Det finns alltid alternativ och för vänsterpartiet är det alternativet omfördelning av resurser och makt. Frågan är hur styret konkret skall prioritera för att möjliggöra för att minoriteter i Malmö skall få sina grundläggande mänskliga rättigheter tillgodosedda? Hur ser planeringen ut?

Vänsterpartiet Malmö har ett budgetförslag där vi arbetar med en ökad inkludering! Där människors behov går före vinstintressen. Frihet för alla byggs genom solidaritet och gemenskap. Jämlikhet är den bästa medicinen mot kriminalitet. Att fler människor känner sig inkluderade i vårt gemensamma samhälle skapar en trygg stad för oss alla.

Foto Emmalisa Pauly