Fördela ytan bättre

När staden växer blir ytan den stora utmaningen, eftersom den högklassiga jorden inte ska bebyggas och havet inte fyllas ut måste staden förtätas. Men när staden blir tätare förväntas även trafiken öka med hög risk för mer buller och sämre luft.

Bilarna, som står stilla 97% av tiden, tar upp enorma ytor, vi har 54 kvadratmeter parkeringsyta per invånare men bara 40 kvadratmeter boyta, dvs. mer yta till bilarna än till våra invånare. Dessutom är den vanligaste källan till bullerstörningar vägtrafiken, som också står för en tredjedel av stadens utsläpp. Och som vi vet har den hårdgjorda markens andel i Malmö ökat till nästan två tredjedelar av tätortsarealen, enligt stadens egna utvärderingar.

Fler bostäder, mer grönytor och mer gång- och cykeltrafik konkurrerar om utrymmet och samtidigt måste vi värna om biologisk mångfald, ekosystem, frisk luft och lägre bullernivåer. Hur får vi detta att gå ihop?

Det får vi genom att omfördela ytanvändningen! För att verkligen ta ett steg mot en mer hållbar och grön, tystare stad måste vi omfördela den orimliga mängden yta som privatbilarna tar upp i vår stad. De försök som gjorts i andra städer, inklusive i Malmö, visar att majoriteten av invånarna är positiva till att ta bort bilarna, så är även ett flertal byggherrar.

Vänsterpartiet satsar därför mer resurser på miljön, på stadens omställning, inte på tillväxten. Styret skär ner! Vi vill ha en buffert för kontinuitet och förstärkning av extern-finansierade projekt, men fick avslag. Vi vill inte fortsätta att bygga flerfiliga, dyra vägar för bilarna, utan vi vill satsa på bättre och billigare kollektivtrafik. Styret fortsätter ta för stor hänsyn till bilisterna. Vi vill främja cyklandet, vi vill införa en “cirkulationsplan” för att stoppa genomfartstrafiken och minska bilismen, samt erbjuda snabbuss in till centrum för de som lämnar bilen hemma. I Malmö ska cykeln vara det snabbaste, säkraste och bekvämaste fordonet och 60% av alla ska cykla till arbete och skola 2030. Så ställer vi om!