Ingen är fri förrän alla är fria

Shalom, salam aleikum och shab bash alla Malmöbor.
Vår demokrati är satt under press, dessa ord kommer inte enbart från Vänsterpartiet.

I morse publicerade den mellanstatliga institutionen Idea (Institute for Democracy and Electoral Assistance) sin rapport The Global State of Democracy 2023, som visar att för sjätte året i rad är antalet länder med nedgångar i demokratin, fler än de länder som gjorde demokratiska framsteg. Rapporten visar att denna dystra utveckling gäller hela världen.

Något som för vissa kanske var oväntat, var att rapporten visar nedgångar också finns i länder som historiskt sett varit jättestarka, högpresterande demokratier – till exempel Sverige.

Det är förstås en väldigt oroväckande tendens, det speglar det vi ser internationellt, där auktoritära högerextrema styren och krigsalliansers maktintressen angriper fred och liv för civila befolkningar…
…och nationellt ser den oroväckande tendensen inte mycket ljusare ut, med en nationalkonservativ regering som hotar rättigheter och rättssäkerheten i landet.

Men sörj ej, från mörkret kommer vi stiga mot ljuset, där finns ljus och motstånd att finna, den utomparlamentariska och parlamentariska vänstern visar på en praktik och stark vilja att försvara dyrt vunna demokratiska rättigheter.

Demokrati och mänskliga rättigheter är inget vi tar för givet, den måste ständigt återerövras och praktiseras, på gator för gator, arbetsplats för arbetsplats och skolor för skolor och dag för dag.

För oss är i Vänsterpartiets Malmö, är ingen fri förrän alla är fria.