Skatten stärker välfärden

Vi som vuxit upp från 1960-talet och framåt har först sett en positiv utveckling av Sverige. Ett samhälle som blev alltmer jämlikt, med minskade klassklyftor. Fram till mitten på 80-talet var det så.
Vi byggde upp det svenska välfärdssamhället tillsammans, med ledord som gemenskap, solidaritet och rättvisa.

Detta har sedan dess kraftigt förändrats. Klyftorna har ökat och privatiseringarna har förstört vårt gemensamma samhälle. Nu kan till och med kriminella gäng tjäna pengar på offentlig verksamhet. I mina ögon är för övrigt även vinster ifrån välfärdsverksamhet kriminellt. Hur kan vi gått från världens mest jämlika land till det enda som tillåter vinstuttag från skolor? Utan att Socialdemokraterna kämpat mot?

Samhällsbyggets grund är skatten. Utan att vi arbetar för varandra skulle samhället raseras. Det är alltså skatten som har byggt det svenska samhället. I den politiska debatten glöms det ofta bort, som om det skulle vara möjligt att anställa lärare, undersköterskor och socialarbetare utan att vi tar ut skatt. Frågan är bara hur det sker. För att minska klyftor eller för att berika vissa?

Vår gemensamma konsumtion, den vi beslutar utifrån våra demokratiska val är mer hållbar än att privatkonsumtionen ökar. Därför är ett ökat skatteuttag önskvärt för att den totala konsumtionen ska bli mer hållbar för vår planet.

Det finns olika skatter, en del bättre än andra men vi har bara en att förhålla oss till här i kommunfullmäktige och varför ska den vara just 21,24 %? Är den siffran helig? Är den perfekt uträknad? Om behoven är större så är inte just den siffran statisk.

Många människor skulle gärna betala några tior mer i månaden för att få ha sina kollegor kvar på jobbet, för att barnen ska tillräckligt med personal i förskolan eller att gamla mamma får den omsorgen hon är värd av hemtjänsten. I kristider ska inte de som bäst behöver ett starkt samhälle få det nermonterat som nu sker både nationellt och lokalt. Det är högerpolitik. Nu riskerar vi att lokala avgifter istället ökar, det slår oerhört kraftigt mot lågavlönade. Se i Malmö på t.ex. kulturens ökade avgifter.

Jag ställer mig frågan, varför administrerar Socialdemokraterna i Malmö SD-högerregeringens nedskärningspolitik? Varför vill inte Malmös Socialdemokrater göra skillnad, varför vill ni inte rädda välfärden i Malmö när den SD stödda högerregeringen skär ner på allt?

En lokal skattehöjning hade fredat Malmös välfärd, så som det kan göras i kommuner med ett vänsterstyre. I Malmö saknar Socialdemokratin den visionen, ni administrerar högerpolitik.

Vänsterpartiets vision är att stärka, inte försämra välfärden. I Vänsterpartiets budget försämrar vi inte välfärden utan förbättrar den.