Vi måste hålla planetens gränser

I gårdagens öppningsanförande av budgetdebatten talade stadens kommunstyrelseordförande sig varm om stadens ambitiösa och mycket framgångsrika miljö- och klimatarbete. Och ja, vi har ambitiösa mål. Däremot så går genomförandet av stadens miljöprogram mycket långsamt och rättighetsperspektiven lyser med total frånvaro.

Problemet är att styrande politiker i en alltför låg utsträckning styr mot uppsatta mål.

Listan på när miljömålen negligeras kan göras lång. Utbyggnaden av Regementsgatan, fortsatt exploatering av jordbruksmark och utbyggnad av ST1s oljedepå i hamnen. Låter vi dessa projekt fortgå i nuvarande utformning så kommer vi inte lyckas med uppsatta mål, och inte skapa en hållbar stad.

Vad vi ser idag är:
• De territoriella utsläppen ökar med 6 % vid senaste mätning.
• Mängden biltrafik i staden ökar.
• Stadens hårdgjorda ytor ökar.
• Grönytan minskar.
• Jordbruksmarken i kommunen minskade med 18 hektar under 2022.
• Vi ser en kraftigt minskad naturareal på grund av exploatering.
• Ökat antal fällda träd.
Denna utveckling måste brytas, rätt åtgärder och rätt prioriteringar saknas i styrets politik. En annan framtid är möjlig.

Vi i Vänsterpartiet satsar 5 miljoner på biologisk mångfald och naturbaserade lösningar, i enlighet med KPR för att bygga ett motståndskraftigt Malmö – Ni röstar ner!
Vi lägger förslag på att prioritera cykelväg istället för bilväg – Ni röstar ner.
Vi föreslår prioritet av NBL istället för cementerade murar då det gäller stadens framtida kustskydd – Ni röstar ner.

Vi vill se en koldioxidbudget som inkluderar hela stadens utsläpp, och vi föreslår revidering av koldioxidbudgeten och ökade medel till miljönämnden så de kan genomföra planerat arbetet – Ni röstar ner!
Vi föreslår 5 miljoner extra för ökade satsningar för att mäta stadens luftföroreningar och buller för att arbeta mot en nollvision för döda från luft- och bullerskador – Ni röstar ner!
Vi föreslår genom en satsning om 5 miljoner att göra Malmöborna till morgondagens energiproducenter. Ett stöd till införande av kollektiva energigemenskaper – Ni röstar ner!
Vi vill se en fond om 5 miljoner för att minimera resultat bortfall då konkurrensen om externa medel ökar – Ni röstar ner.

Styrets budget negligerar uppsatta mål och prioriterar inte vad som krävs för att skapa en stad inom planetens gränser. Vänsterpartiet är det enda alternativet för en hållbar stad åt kommande generation.