Barn ska inte vräkas

Mellan januari till juni i år vräktes 20 barn i Malmö enligt Kronofogdens statistik, trots att Sverige har en nollvision om barnvräkningar.

Utredningen ”Uppsägning av hyresgäster som begått brott” som har sett “över den hyresrättsliga regleringen kring uppsägning av hyresavtal i fall där hyresgästen, eller någon som denne ansvarar för, begått brott i lägenheten eller i närområdet” är nu klar.

Den nuvarande SD-regeringen skärpte direktiven för utredningen och riktar särskilt in sig på att öka möjligheterna att vräka hela familjer på grund av vad ett barn i familjen gjort. Förslaget är att lagändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2025.

Förslaget om att straffa oskyldiga är inte bara omänskligt, det skulle dessutom innebära att Sverige överger en viktig rättsprincip som utgår från att alla ska bedömas och straffas för sina egna handlingar.

Att bli straffad för vad någon annan gör hör inte hemma i ett rättssamhälle .Att den kollektiva bestraffningen dessutom bara drabbar en del av befolkningen (hyresgäster) gör det hela än mer rättsvidrigt. För märk väl, det är inte vem som helst som ska kunna bli av med sitt hem – det är bara den del av befolkningen som inte har råd att köpa sig till friheten att kunna begå brott utan att kickas ut.

I en omfattande granskning, med Malmö som exempel, har tidningen Hem & Hyra visat att en lagskärpning enligt ovan skulle leda till att 56 hushåll riskerar att kastas ut på ett år. Ett 30-tal barn skulle påverkas när föräldern förlorar bostaden. Bara i Malmö, under ett enda år.

En sådan utveckling riskerar göra att fler barn och unga hamnar i kriminalitet. Att fler barn och unga lever i trångboddhet och utanförskap. Att staden segregeras än mer.

T.ex. Bris är starkt kritiska till detta och ställer sig frågande på vilket sätt brott förebyggs genom att familjer riskerar att bli av med sin bostad. Rätten till bostad är grundläggande – det framgår bland annat i barnkonventionen. Tillgången till bostad är dessutom en förutsättning för att barn ska kunna tillgodogöra sig sina andra rättigheter såsom rätten till utbildning, social trygghet och frihet från våld.

Grundlagen stadgar att samhället särskilt ska trygga rätten till just bostad. Det finns en antagen strategi om att minska antalet vuxna och barn som befinner sig i hemlöshet och understryker behovet av just trygga bostadsförhållanden för att skapa jämlika uppväxtvillkor.

Förslaget riskerar att öka brottslighet och ojämlikhet, inte minska dem.

Låt mig avsluta med tydlighet: Regeringens förslag om att vräka barn och oskyldiga gör inte Sverige tryggare. Vi ska inte vräka barn i Sverige! Vänsterpartiet kräver därför att inga barnfamiljer ska vräkas i Malmö. Jag yrkar bifall till motionen.