Ge barnen plats att leka

Kommunfullmäktige skulle ta ställning till ett hyresavtal för Hästhagen förskola. ”Förskolan planeras för 144 förskoleplatser inklusive 18–24 platser tillhörande en äventyrsavdelning, dessa platser har inget krav på friyta.”

Vänsterpartiet yrkade att förskolan skulle planeras för 120 platser istället för 144 för att möjliggöra tillräcklig friyta för samtliga barn inskrivna på förskolan. I nuvarande plan finns
alltså 18-24 platser som ingår i en äventyrsavdelning och för de platser/barnen kommer inte att finnas någon särskilt uteplats i anslutning till förskolans byggnad. Detta innebär att de barnen inte planeras att kunna vara eller leka på förskolans gård alls. Vänsterpartiet är för äventyrsavdelningar i sig, men inte som ett sätt att kapa på friytor.

Vi vet hur viktigt det är för både barnens välmående och deras motoriska och intellektuella utveckling att det finns tillräckligt med yteyta att leka på. Barnen behöver kunna både ha gott om plats för stojiga lekar och små hörn där de kan leka i mindre grupper. I detta förslag tas inte hänsyn till barnens bästa, endast till ekonomin.