Fri från buller

Vi vet att luftföroreningar och buller påverkar hälsan negativt, och barn är särskilt sårbara. Men de påverkar oss på olika sätt. Buller är en stressfaktor som leder till frisättning av stresshormoner och påverkar därmed en rad kroppsliga funktioner som blodtryck och ämnesomsättning.
Buller påverkar också tal- och språkutvecklingen hos barn.

Luftföroreningar leder främst till hjärt- och kärlsjukdom och lungsjukdom hos den äldre befolkningen. Men för barn rör det sig om ökad risk för luftvägsinfektioner och astma, samt försämring av lungornas tillväxt. Fyra procent av 1–4 åringarna och sju procent av 5–9 åringarna i
Sverige lever idag med astma.

Jag lyssnade nyligen på ett webbinarium om hur luftföroreningar och buller påverkar våra förskolebarn, det var ett forskningsprojekt i Göteborg där IVL, Formas och Arbets- och miljömedicin vid Göteborg universitet samarbetat.

Än en gång kom det fram att vägtrafiken är den största källan till luftföroreningar och buller. Då buller avtar med avståndet är det därför främst trafik i närområdet som påverkar våra barn. Men utsläppen måste minska generellt, inte bara vid förskolor eller lekplatser. Det hjälper inte heller att ersätta med el-bilar för de bidrar också med höga partikelhalter och i hastigheter över 40 km i timmen bullrar de nästan lika mycket som andra bilar, enligt IVL.

Barn vistas också långa tider utomhus, rör sig fysiskt i mycket större utsträckning och andas dessutom genom munnen så att föroreningar tränger längre ner i lungorna. Och i förhållande till kroppsvikten blir det en större mängd. Det gör att lungorna utvecklas sämre! Detta får långsiktiga konsekvenser för barnen och kostnader för samhället.

Men slutsatsen är att det går att åtgärda, det finns många olika åtgärder som kan genomföras, och det räcker inte med enskilda åtgärder utan det krävs ett systematiskt arbete, ett helt åtgärdspaket. Det är det vi måste komma överens om i Malmö och genomföra om vi ska uppnå målet om en god livsmiljö i Malmö!