Lyssna på brukarorganisationerna

Med detta inlägg vill jag prata om Vänsterpartiets syn på BoDa-konceptet på en övergripande nivå även om jag är väl medveten om hur det föreslagna konceptet berör främst på individnivå.  BoDa-konceptet är innebär en kombination av boende och dagligverksamhet.

Daglig verksamhet kan utformas på olika sätt utifrån rättighetsbärarens behov och syftar till att främja jämlikhet och bidra till delaktighet i samhällslivet. Eftersom att insatsen ska stärka möjligheten till att aktivt delta i samhället så rekommenderar Socialstyrelsen bostad med särskild service och daglig verksamhet inte samlokaliseras. Daglig verksamhet ska anpassas på så sätt att insatsen är tillgänglig utifrån de behov som rättighetsbäraren har.

Eftersom att BoDa-konceptet är helt nytt för Malmö stad så yrkade Vänsterpartiet i funktionsstödsnämnden att ärendet återremitterades och skickades på remiss till de organisationer som är knutna till funktionsstödsförvaltningens brukarråd. Detta för att igen poängtera LSS grundprinciper om delaktighet och inflytande; vill den tilltänkta målgruppen ha detta koncept? Hur vill de att det ska realiseras? Innan Vänsterpartiet tar slutlig ställning till BoDa-konceptet saknar vi denna information.

Men! Jag vill även vara tydlig med att den utformning som föreslås, även utan BoDa-konceptet, på LSS-boendet Käglinge 11:3 inte är något som vi i Vänsterpartiet kan ställa oss bakom utifrån att vi vill värna den lilla gruppens princip; speciellt med tanke på den målgrupp som gruppbostaden planeras för.