Malmö ska vara en aktiv kulturstad

Vänsterpartiet ser positivt på att Malmö skall vara en stad som andas kultur och lever hela dygnet. Kultur är en mänsklig rättighet och en del av vårt välfärdssamhälle! Kultur är en del av vår identitet och prioritet! Genom kulturen skapas gemenskap och trygghet!

I Vänsterpartiets Malmö är det politikens ansvar att se till att införliva möjligheten för Malmöborna att få uppleva och utöva kultur i vår stad oavsett vem man är och var man bor!

Motionärerna lyfter vikten av att Malmö skall vara en attraktiv stad för att locka människor att bo här samt att ett utvecklat nattliv även handlar om ekonomiska intressen.

Vi lever vi i ett kapitalistiskt system där allt handlar om ekonomi och prioriteringar. I kulturnämnden har diskussionerna och besluten varit svåra och hårda. Inte minst utifrån att Tidöpartierna på riksnivå för en kulturfientlig politik. I Malmö har styret gjort nedskärningar inom alla verksamheter inom Kulturförvaltningen och även chockhöjt entréavgifterna på Malmö Museum.

Då allt handlar om ekonomi och prioriteringar är det viktigt för Vänsterpartiet att synliggöra grupper vars röster inte alltid hörs i maktens korridorer och rum.

Om det ena inte behöver utesluta det andra är det positivt att utveckla Malmös kulturliv även nattid. Det finns många spännande städer i världen att ta inspiration ifrån och att vi i Malmö breddar synen ytterligare på kultur.

Dock är det av vikt att nya satsningar inte sker tex på Kulturskolan vilket skulle drabba våra barn eller av kulturarbetare inom det fria kulturlivet som är i behov av rimliga lokalhyror för att kunna utöva sina verksamheter.

Det behövs fortsatta analyser om vad staden och Malmöborna behöver samt vill ha.

Om Malmö skall vara en attraktiv kulturstad där kulturen är tillgänglig för Malmöborna på dygnets alla timmar och i stadens alla hörn så vore steg 1 att fråga folket. Det är inte alltför sällan så att folket har andra behov och önskemål än politiker och tjänstepersoner!

Foto Emmalisa Pauly